Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Thursday, 26 April 2012

Pokok Gajus




Dan selamat petang semuanya....
Kali nie nak buat entry pasal pokok gajus pulak.Sebenarnya bukan ku yang tanam,pakcik 3 buah rumah dari rumahku yang tanam....mmg sgt rajin betul pak cik nie....pantang nampak tanah2 yg kosong,mesti ada saja yg ditanamnya,termasuklah pokok pisang,segala ulaman,pokok sukun pun ada....skrg nie pokoknya dh tinggi kalah tiang lampu dah.......
Pokok Gajus nie,sebenarnya ,pak cik tu tanam kat tepi2 jalan je,tp memandangkan pokoknya dh terlalu tinggi dan dahannya dh bercabang2 ,maka ada dahan2nya yg tesesat rmasuk ke dalam pagar di belakang rumahku..........tu yg dpt tgk2 dari jarak dekat.....mcm mane bentuknya,bunganya dan warnanya  apabila buahnya masak......(jakun,tak pernah nampak)

Info hasil carian dari google:
Pucuk gajus yang muda boleh dijadikan ulam mentah. Ia sedap dimakan kerana baunya yang menyelerakan . ia juga rangup apabila dikunyah. Rasanya yang lemak-lemak kelat juga menyebabkan ia merupakan antara ulam yang menjadi pilihan bersama sambal belacan, budu atau cencaluk.


Buahnya yang manis dengan rasa sedikit pijar boleh dimakan begitu saja. Namun rasanya yang agak pijar menyebabkan ia banyak dimanafaatkan sebagai kerabu. Ini kerana rasa pijar tersebut akan hilang apabila airnya diperah keluar. Bijinya pula di bakar dan kulitnya di ketuk untuk mengeluarkan bijinya. Kulitnya dibakar akan mengeluarkan minyak yang berwarna hitam dan pernah digunakan pada zaman dahulu untuk dijadikan bahan api untuk pelita. Asap dari pembakaran biji gajus boleh merangsang penyakit asma.


dari segi perubatan amalan memakan pucuk gajus yang kelat sebagai ulam dikatakan dapat mencegah dan mengawal penyakit kencing manis.Untuk info lebih lanjut lagi klik di SINI .

Ada beberapa biji buah gajus yang masih mentah lagi...kalau dah masak warnanya merah jambu....





Pucuknya boleh dijadikan ulaman,kekadang tu my hubby amik ,potong pendek2 dan makan dgn laksa penang....


Buahnya yang masih putik.....


nampak banyak juga bunganya ,tapi bila buahnya dh kemerah-merahan...gugur terus jatuh ke tanah....


Buah Gajus yang hampir masak berwarna merah.....



1 comment:

  1. assalam
    sedap buah gajus , pucuknya pun sedap wat ulam
    dulu2 masa kat kg ada skrg dah tak ada hu hu
    seronoknya kalu dpt tanam ni kan

    ReplyDelete

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....