Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Wednesday, 4 April 2012

Labu Air

Assalamualaikum .....
Hari nie nak wt entri pasal labu air pulak...
Pokok labu air nie,x tanam pun,ia tumbuh sendiri kat depan rumahku....
pokoknya tumbuh menjalar,so bila dh panjang sikit ku ambik dan tarik sikit ke pagar rumahku supaya ia senang nk memanjat....x lah menjalar kat bawah kerana kawasan tanah yg ia tumbuh tu x banyak,berdekatan dgn jalan pulak tu.....
Daripada ianya berbunga sehinggalah berbuah,hanya 1 biji je yg leh bertahan,yang lain2 bila dah berbunga,ia tanggal dari tangkainya....
Ku jaga hinggalah buahnya sebesar dalam gambar di bawah ini....
Biasanya yang ku lihat,bentuk labu air nie bujur memanjang,x pernah pulak nampak bulat macam labu yang kulit tebal tu....
Insyaallah,ada rezeki bolehlah ku makan buat sayur.........

ku saja lilitkannya ke pagar rumahku..


sebenarnya pucuk2 nya tu panjang lagi menjalar kat pagar.




Sedapnya kalau dimasak,....rasanya dah boleh petik kot!.....
lambat petik nanti keras pulak isinya kan....



Agak2nya pokok labu nie senang sangat kot nak tumbuh..
tak payah tanam pun,boleh hidup sendiri.

******************************************************
Terima kasih kerana sudi klik entry ini.

myda_ahmad




************************

1 comment:

  1. Memang labu senang tumbuh, pokok ni tak cerewet, tak payah jaga, elok je menjalar...

    ReplyDelete

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....