Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Saturday, 21 April 2012

Segmen : Contest Ibu.... Kau Inspirasiku



Nak join klik SINI yea............



Terima kasih pada blog Just Tupperware & U kerana sudi menjemput saya untuk menyertai contest "Ibu.....kau Inspirasiku".

"Ibu...Kau Inspirasiku....
Aku adalah anak ke-2 daripada 10 orang adik-beradik.Walaupun kehidupan dulu tak sesenang sekarang,namun aku bersyukur kerana mak masih sihat dan masih lagi bertenaga untuk melakukan sesuatu kerja bagi meyara 2 orang adik-beradikku yang masih  bersekolah.

Curahan kasih sayang mak membuatkan diriku sedar betapa aku sangat menyayanginya walaupun ada ketika itu mak meninggikan suara tanda marah padaku.Mungkin ada sesuatu perkara yang aku buat tidak disukai olehnya.

Pengorbanan mak selama membesarkan kami adik-beradik akan aku kenang dan ingat sampai bila-bila.Ketika dulu mak sanggup melakukan  dua kerja dalam satu hari.Seawal jam 3.00pagi mak sudah bersiap-siap untuk pergi menoreh getah dan pulangnya pun seawal jam 5.30pagi.Arwah abah pula akan menyambung kerja menoreh yang telah ditinggalkan oleh mak.Selepas pulang dari menoreh getah,mak akan bergegas untuk ke tempat kerja yang satu lagi(kilang kayu).Lewat petang  baru mak pulang.Begitulah rutin harian mereka.

Dalam serba kekurangan ,mak masih memberi kami wang saku sekolah.Mak tidak pernah kenal erti penat,kadang2 tu mak ambil upah buat kuih untuk dihantar ke kantin sekolah.

Sekarang ini mak tinggal tanpa ditemani abah(meninggal akibat dipukul oleh pesakit yang mabuk ketika sedang bekerja di Hospital Segamat ,kira-kira 4 tahun yang lalu).Masih ada lagi dua orang adikku yang masih bersekolah.

Walaupun sekarang ini mak tinggal dengan dua adikku,namun mak masih mengharapkan kepulangan anak-anaknya terutamanya di saat mak memerlukan.Pernah mak mengajukan satu pertanyaan padaku.....Katanya,aku adalah antara salah seorang anaknya  yang susah sangat nak balik kampung,setahun sekali je"......Bukan itu niatku,tetapi keadaan tidak mengizinkan untuk aku berbuat demikian.Sibuk dengan tugas pun yea,selain itu tahun ini adalah tahun cabaran bagiku kerana dua orang anak daraku akan menduduki peperiksaan UPSR.

Walau sesibuk mana pun,aku sebagai seorang anak mesti mencari masa untuk selalu menziarahinya.Tak pe,lepas nie kena telefon mak,tanya khabar mak,dah makan ke belum ?...tengah buat apa sekarang?....dan banyak lagi persoalan yang akan diajukan padanya.
Tak pun guna skype @whatsapp messenger..hehehe(Nasib baik kat kampung ada WIFI)...Sayang Mak!...tapi tak pernah pun peluk @ cium pipi mak,itupun masa kecik2 dulu.Dah besar nie rasa segan pulak!.....

Tag:





           





4 comments:

  1. Terima kasinggah ke blog k.atie.Good luck ya..sungguh menyentuh hati...
    Tanpa ibu & ayah...siapalh kita...

    ReplyDelete
  2. insyaAllah bakal menyertai contest ni..cerite pasal mak ni susah kite nak detailskan pengorbanan die kan

    ReplyDelete

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....