Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Sunday, 21 October 2012

Sambal Udang


 Pagi tadi gi shopping barang dapur kat Econsave Jln Reko,Kajang.Pergi dgn anak2 je....en suami ada koje,katanya nak amik gambar utk masuk contest.....Gi dgn anak2  seronok sikit,bolehlah lama2 kt situ,tak delah asyik nak balik cepat je.....

Dah lama sangat x mkn udang,so amiklah sikit utk 1 hidangan lunch kami hari ini......anggaran dlm 300gm,tu pun dh RM5.60.........kalau ada petai nie mesti sedapkan,tp anak2 pulak x mkn petai...... 


SAMBAL UDANG
by:myda_ahmad

Bahan-bahan:
  • 300gm udang dikopek kulitnya
  • 15-20 tangkai cili kering rendam dgn air panas
  • 2 biji bwg besar(1 biji dihiris & 1 biji diblender)
  • 5 ulas bawang putih
  •  1 keping asam keping
  • Garam,gula & aji
  • Air & minyak secukupnya
Caranya:
  1. Udang yg sudah dikopek kulitnya di basuh dan toskan.
  2. Blender cili kering,bwg besar,bwg putih.
  3. Panaskan minyak,goreng udang sekejap,angkat & ketepikan.
  4. Tumiskan bhn blender  dgn minyak goreng udang tadi hingga naik minyak.
  5. Kalau agak2 kering,boleh tambahkan sedikit air.Masukkan hirisan bwg besar,garam,gula & aji serta asam keping.
  6. Biarkan mendidih seketika.
  7. Masukkan udang ,kacau rata & tutup api.
Nie kalau ratah je pun sodap!.....

4 comments:

  1. Merahnya makngah memang terliur habes....

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup!emma...belum kuar dr kuali lg dh amik sekor2 ratah terus..hehehe..

      Delete
  2. Replies
    1. ha'ah kak amie,anak2 paling suka betul dgn udang...x de nasi lemak nasi putih pun sedap jugak...

      Delete

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....