Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Thursday, 19 July 2012

Nasi Ayam Hainan


Sambil masak kat dapur sempat lagi  menunggu soalan kuiz dari blog Sha....hihihi....berlarilah jugak,kejap ke depan sekejap ke dapur....ke depan untuk menjengah desktop yang masih lagi ON ,kot2 ada soalan kuiz akan muncul..dan ke dapur untuk habiskan mana2 kerja yg patut di buat,nasib baik xde yg goreng2,alamat hanguslah jawapnya ..hihihi...
Ayam nie saya tak goreng,lepas rebus saya masukkan je dlm microwave dan bakar sekejap......dlm 10-15 minit gitu....

Nasi Ayam Hainan

Nasi
4 cawan beras
2@3 sb pes nasi ayam hainan
2 sb serbuk pati ayam knorr
Air rebusan ayam secukupnya

Cara-cara:
Masak nasi seperti biasa,cuma masukkan air rebusan ayam dan pes nasi ayam hainan.Tanak hingga masak.

Ayam
3 ketul ayam bhgian dada
2 sb pes ayam hainan
1 sb sos tiram
sedikit serbuk pati ayam knorr

Cara-cara:
Rebus ayam,angkat..letakkan pes nasi ayam hainan & sos tiram serta serbuk pati ayam.Bakar sekejap dlm microwave.

Sup
Air rebusan ayam
halia-diketuk
bawang putih-diketuk
Bawang goreng
daun bawang/ketumbar
serbuk pati ayam knorr
garam secukup rasa
1 biji kentang-potong 4


Cara-cara:
Jika air rebusan  ayam tadi sedikit,boleh tambahkan lagi air.
Masukkan kentang dan bhn2 lain.Renih hingga masak.

Untuk Cili
10/15 biji cili burung
6 biji cili merah
2 hiris halia (ambik dari rebusan)
5/6 biji bawang putih
1 biji limau kasturi/nipis
garam n gula secukupnya
1/2 bawang besar
1/2 cawan air rebusan ayam

Cara-cara:
cara penyediaan cili, masukkan semua bahan didalam blender dan blend hingga hancur.cili tu air dia tak yah byk sgt..biar pekat..sebab cili ala hainan ni pekat skit cili dia...letak 1/2 cawan air sup tu pun dah cukup.


Untuk sos kicap:

2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
3 sudu besar kicap manis
5 sudu besar air rebusan ayam
1 sudu besar gula


Cara penyediaan:
Campurkan semua bahan dan masak di atas dapur sehingga mendidih.






4 comments:

  1. ada jual ye paste nasi ayam ni..bagus la gitu...senang keje..hehehhe..mesti sedap rasa nya..:)

    dikesempatan ini saya nak ucapkan selamat menyambut ramadhan almubarak buat myda sekeluarga...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada ,beli kt econsave....
      salam Ramadhan utk Qq & family dari saya..

      Delete

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....