Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Sunday, 4 November 2012

Ayam masak taucu pedas


 Sesekali  ayam masak taucu pun sedap jugakkan!....Asyik2 goreng ...masak sambal je....tapi nak wat cam ner...dh itu jer kesukaan anak2.....Tanpa masakan pun, taucu sedap jugak dimakan begitu saja dengan nasi putih disamping lauk2 lain.Biasanya yang buat begitu adalah en hubby.....

Masakan nie berkuah sikit utk anak2 ,takdelah nanti bila nak makan kering je  tekak...sebelum2 nie pun ada buat tapi tanpa kuah,langsung diorg tak nak makan......so,kenalah berkuah sikit....dan apa yang penting bagi saya,anak2 suka makan....

AYAM MASAK TAUCU PEDAS
 Bahan-bahan:

  • 4 ketul ayam bhgian dada-potong kecil2
  • 1/2 biji bwg besar
  • 3 ulas bwg putih
  •  7 biji cili padi
  • 1 sb taucu
  • Sedikit air
  • Minyak
  • Serbuk pati ayam


Caranya:

  1. Tumbuk cili padi,bwg besar,bwg putih hingga hancur.
  2. Panaskan sedikit minyak,gorengkan ayam hingga masak.
  3. Masukkan bhn tumbuk,kacau sebati & biarkan seketika hingga cili betul2 masak.
  4. Masukkan taucu & sedikit air.Perasakan dgn serbuk pati ayam.Renihkan seketika.



2 comments:

  1. adda selalu wat ikan jer..ayam pun boleh ek..nampak sedap jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat umah nie jarang2 ada ikan,tu yg guna ayam tu.....ehehehe...

      Delete

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....