Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Wednesday, 23 May 2012

Kobis Beijing goreng belacan


saya suka racik2 macam gini..........
Dan selamat tengahari semua...........
Siapa suka makan sayur kobis?....sila ketawa..hehehe(termasuklah saya).Pastinya ramai di luar sana yang menggemari sayur kobis samada kobis beijing ataupun kobis Cameron.Sayur kobis nie elok dimasak sekejap je,dan bila dimakan nanti memang sedaplah,terasa mcm rangup gitu(betul ke ayat aku nie ha...)
 Selain itu kobis nie juga sesuai di buat colesclaw,dicampurkan dgn sedikit lobak merah dan mayonis.
Kadang2 tu,ada jugak saya nampak di kedai2 makan,kobis ini dijadikan ulam-ulaman.


 Semalam dan hari ini ,menu sayuran saya sama .....Kobis beijing goreng belacan jugak.....mmg favouritelah kobis nie.....kalau x de lauk lain pun x pe,asalkan ada kobis nie dan sedikit sambal tumis,mmg bertambah2 nasi........Anak sulung pun suka sgt mkn sayur nie,masak banyak pun x yah risau,dia boleh perabiskannya.....
Nak jugak letak resepi kat sini,kerana esok2 anak saya boleh belajar masak menggunakan resepi nie,dan x payah susah2 nak beli buku resepi.......Jom layan resepi ini......

Bahan-bahan:

  • Kobis Beijing-dipotong mcm gambar di atas
  • Carrot-potong memanjang
  • 1 biji bawang mesar-di mayang
  • 3@4 biji bawang putih-dimayang
  • 1 biji lada merah-dipotong serong
  • Sedikit ikan bilis
  • Sedikit belacan
  • Minyak secukupnya
  • Garam & bahan perasa



Cara-caranya:

  1. Panaskan minyak,masukkan ikan bilis dan belacan ,goreng garing sedikit dan masukkan bawang merah dan bawang putih.
  2. Masukkan lada merah dan carrot,kobis,garam & bahan perasa,kacau sebentar.Angkat.



No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....