Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Tuesday, 12 November 2013

Ole-ole dari kampung....

Cili padi,buah betik,labu,pisang nie adalah ole-ole dari kampung....
Selain dari yang ada dalam gambar,mak juga ada bagi pucuk daun ubi,daun pisang dan pucuk daun betik(yg nie x amik gambar).
 kebetulan minggu lepas yg cuti deepavali sekali dgn awal muharam tu,adik balik kampung....dia bukan balik saja2...sebenarnya dia nak bawa balik keta ke sini,katanya dekat 2  minggu ,dia menunggu proses pembelian kereta kat Bangi nie.....tak jugak2 approve,last2 dia beli aje kt kampung..tak sampai seminggu dh approve loan...tu yg dia beria2 nk balik....

Haaa,bonet kosong,apalagi mak penuhkanlah dengan segala apa yg mak nak bagi....tgk tu,kasih mak kepada anak2nya sanggup susah payah bekalkan apa yg ada kt kampung..yelah dok kat bandar nie semuanya gunakan duit....kadang2 tu beras pun mak bagi,walhal kami mampu....kekadang tu kesian tgk mak..sekarang nie mak keje...mak tak nak duduk rumah,mak org yg jenis kuat kerja....kalau dulu time kitorg kecik2,mak gi noreh seawal jam 2.30 pagi,lepas balik kul 7.00pagi mak gi keje kilang kayu,sampai petang....

Sekarang nie pun sama,pagi mak keje tukang cuci kat sekolah,balik petang pukul 4.30 mak pergi pulak ke kebun,tgk ladang sawit yg baru ditanam semula,asalnya kebun tu pokok getah....sampai kebun mak cabut2 rumput,tebang2 kayu yg kecik2..tgk org meracun rumput(mak upah org racun rumput kat kebun)....sampai rumah dah maghrib..itulah rutin harian mak sekarng nie.Hari sabtu mak keje separuh hari dan hari ahad tulah mak rehat...tapi tak jugak rehatnya,mak gi bandar gi bayar duit kereta,nasib baik mak pandai bawak kereta.....tu pun mak belajar kereta masa umur warga emas nie....

 Mak buat semua nie pun untuk anak2 jugak...sepatutnya masa umur mak 57 tahun nie,mak dah boleh duduk rehat2 kat rumah....tapi nak buat macam mana,mak tak suka duduk diam....

Sekarang nie mak tinggal berdua dgn adik bongsu.Arwah abah dh pergi meninggalkan kami semua 5 tahun yg lalu.Perginya memang tak diduga,secara tiba2,bukan sakit,bukan jatuh,tetapi dibunuh oleh pesakit yang mabuk,yg kebetulan arwah abah keje sebagai pengawal di salah sebuah hospital...

Kepada anda  yang masih mempunyai kedua ibu bapa,hargailah mereka selagi mereka masih ada....


Ayat-ayat cinta yang menyentuh tentang kemuliaan Ibu dan Ayah :

1. Sebuah titipan doa yang diajar Allah Taala kepada Nabi Nuh Alaihissalam.


{Ya Tuhanku, ampunilah daku, ibu bapaku, dan siapa pun yang memasuki rumahku dengan beriman dan semua orang yang beriman lelaki dan perempuan. Dan janganlah Engkau tambahkan bagi orang-orang yang zalim itu selain kehancuran}

[Nuh | 28]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Doa Nabi Sulaiman Alaihissalam, memohon kebaikan kepada kedua orang tuanya :

{Maka dia (Sulaiman a.s) tersenyum lalu tertawa kerana (mendengar) perkataan semut itu. Dan dia berdoa : "Ya Tuhanku, anugerahkanlah daku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kedua orang tuaku dan agar daku mengerjakan kebajikan yang Engkau redhai, dan masuklah daku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang soleh.}

[An-Naml | 19]
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

3. Doa tatacara memuliakan Ibu Bapa di dalam al-Quran : AL-Isra (23-24)
{Dan Tuhanmu telah memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai usia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sesekali jangan engkau mengatakan kepada keduanya perkataan 'ah' dan janganlah engkau membentak mereka, dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang baik.}

{Dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah : Wahai Tuhanku, sayangilah keduanya sebagaimana mereka berdua telah mendidik daku pada waktu kecil.}

[Al-Isra | 24]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Kesusahan ibu dan Ayah membesarkan anak-anaknya. Doa kebaikan dan kesejahteraan.

{Dan kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dengan susah payah. Masa mengandung sampai menyapihnya selama 30 bulan, sehingga apabila dia telah dewasa dan umurnya mencapai empat puluh tahun dia berdoa : Ya Tuhanku, berilah aku petunjuk agar aku dapat mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau limpahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku,  dan agar aku dapat berbuat kebajikan yang Engkau redhai, dan berilah aku kebaikan yang akan mengalir sampai kepada anak cucuku. Sungguh aku bertaubat kepada-Mu dan sungguh aku termasuk orang muslim.}

[al-Ahqaf | 15]

Kredit:Selimutsura

2 comments:

  1. Cantiknya pisang tu...cili api tu....super pedas tuh...!
    Mak mmg suka kerja ni...msti klau dia duk diam sehari pening kepalanya...mak sy pun gitu...sakit badan klau duk dlm rumh je...katanya...

    ReplyDelete
  2. Bestnya sekali sekala balik kampung. Samalah dengan saya. Kalau nak balik sini....macam-macam ole-ole diberikan orang tua. Sampai tak muat bonet kete.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....