Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Friday, 15 November 2013

Kek Marble



 Jom jamu mata ngan gambar2 dulu ea....


 Dah lama teringin nak mencuba buat kek marble nie,resepinya oleh Suriani Osman....bila dia tayang kat FB Variasi Malaysia..berkobar2 semangat nak membuatnya...cantik,gebu dan mulus saja kek nya tu....
Dari segi bahan2nya pun mudah,tidak memerlukan cecair spt susu@air.....ingatkan bila tak guna susu@sedikit air nie nampak macam kering@keras aje,tetapi tidak...teksturnya agak lembap jugak,cuma rapuh sedikit....dan mudah hancur...

Tapi alhamdullilah,seronok sangat bila buat kek menjadi.....sebelum nie buat tak menjadi,tgh2nya mcm basah dan bantat(resepi google),tapi bukan resepi Suriani osman nilah....Resepi nie mmg best sgt2....thanks yea Suriani atas perkongsian anda....


 kek nie saya tambah 2 warna ...1 warna pink tanpa paste dan 1 paste pandan+warna hijau.....menarik jugak colournya....resepi asal hanya guna strawbery paste...Bila buat kek nie menjadi,pasti ada ulangtayangnya lagi....hihihi...





KEK MARBLE STRAWBERY
Sumber:Suriani Osman@ FB Variasi Malaysia

Bahan-bahan:
  • 250 g butter
  • 230g gula kastor
  • 250g  tepung gandum(ayak dengan baking powder)
  • 1 sudu teh baking powder
  • 3 biji telur
  • 2 sudu besar strawbery paste
  • 1 sudu teh esen vanila

Cara-cara:-
  1. Pukul butter ngan gula sampai kembang
  2. Masukkan telur 1 persatu..masukkan esen vanila..
  3. Masukkan sedikit  demi sedikit tepung gandum
  4. Asingkan kepada 2 bahagian, 1 warna asal..1 bhgn lagi dicampurkan ngan strawbery paste (gaul sehingga rata)
  5. Masukkan dalam loyang..selang-selikan adunan tersebut.
  6. Bakar suhu 160'c-45 minit atau hingga masak(bergantung pd oven masing-masing)
  7. ***saya guna tepung bluekey berserbuk  penaik)***



9 comments:

  1. bila tengok orang buat kek, kita pun rasa nak buat jugak...tapi x boleh lagi, oven dah rosak... jamu mata ajelah yang mampu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah mcm saya dulu,...geram sangat hati dh membuak2 nk wt kek,dh aim dh nk jugak beli oven cepat2...

      Delete
  2. Cantik kejadiannya...sekarang ni kat FB tengah meletup resepi Kek Minyak kan...

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum..cantik warnanya..sedakan klu dimakan pns kek ni..saya follow.jika ade kesudian singgahlah kedapur saya...tkasih
    http://secuitrasaumiejazz.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam,terima kasih sudi singgah ke blog yg x seberapa ini....In Sha allah nanti saya singgah ea...

      Delete

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....