Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Wednesday, 24 April 2013

Mempelam -inilah hasilnya...

4 tahun yg lepas,masa tu ada pameran  lanskap di perkarangan tempat letak kereta berhampiran dengan pasaraya billion,di situ ada juga yang menjual benih2 pokok buah2an ,bunga2an ,ulam2an  yang ditanam dalam polybag kecik2......baja utk pokok pun ada dijual.....
Memang niat hati bila dtg situ nk beli anak2 pokok x kisahlah pokok buah2an atau pokok bunga.....tp lebih tertarik pada anak2 pokok buah2an lah ....saya ada beli anak2 pokok pelam ,kedondong,limau bali,mangga epal.....tertarik sebab dalam 2 thn ia akan mengeluarkan buah,pokoknya pun rendang.......
Dan sejak setahun yg lalu,pokok pelam yg saya beli tu sudah pun berbuah,banyak jugak buahnya....alahai rendang pokoknya ...senang utk memetik x perlu panjat2......Anak2 pokok yg saya beli nie,ditanam di kg jer.....kt sana banyak tanah lapang,dan bila adik-beradik balik berkumpul,bolehlah mkn  buah2 sambil bercerita....


 Masa beli anak pokok tu memang tak tau pun buahnya beso cam nie,cuma ingatkan yg biasa2 jer.....anggaran mcm besar kepala bdk2 umur 2 thn....haaa,beso tuuuu!!!...



 Emak cakap nie pelam kelapa nie,beso betul buahnya.....tak pernah tgk lagi buah pelam beso cam gini.....mmg excited tgk,siap belek2 lagi buah pelam tu.....


 Memang tak sia-sia saya beli anak pokok mempelam nie....dan sekaranag nie,banyak betul buahnya...bila dah ada pokok sendiri rasa seronok tgh buah yang banyak kat dahan2 pokok dan rasa puas jugaklah makan.........


 Masa blk kg tu,sempat petik 4 biji buahnya......bawa blk ke rumah....rasanya lemak2 manis,sedap!....tp kalau nk sedap jgn tunggu dh msk baru nk mkn.....

3 comments:

  1. sangat jeles hokey..pokok kat umah cikazue dah tinggi tapi tak mo berbuah..tebang kang !

    ReplyDelete
    Replies
    1. eeeehhhh! jgn ditebang duluuuu,dh kasi baja ke dak?..kot2 esok lusa dia berbunga..,menyesal ko nanti !.....hikhikhik..

      Delete

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....