Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Friday, 12 April 2013

Kuih Bakar Pandan


 Dah lama beno resepi nie tersimpan dalam draf...sejak oven x de nih,eeee...rasa malas nk buat2 kek@kuih....tapi mulut nk makan,camner nih?......x leh jd nih,kena cari ikhtiar lain.....
kalau ada oven mungkin cantik kejadian kuih bakar pandan nih.......

Alkisahnya,saya masak nih cuma gunakan api dapur biasa jer....api slow2 dh terlebih slow dh sampaikan kekadang tu terpadam2 gak api...jap2 bukak api balik......haaa,tgk gambar kuih tu,ada yg terpecah2 bhgian tghnya,.....bila dh nampak kering2 bhgian tepi tu,saya alihkan pulak ke microwave dan bakar sikit lg........

Saya buat 1/2 adunan je,khuatir  x laku, kang membazir pulak..tp yg pasti memang laku dan habis licin......kuih bakar nie tak berapa tebal,sedang2 elok jer....kerak2 tepi tu yg sedap,garing.....

Thanks yea zana utk resepi kuih bakar pandan yg sedap nih!.....
KUIH BAKAR PANDAN
Sumber:Zana08@myresepi
Bahan-bahan ( Se"Family" )
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan gula
  • 1 cawan air pandan
  • 1 cawan santan
  • 1 cawan susu cair (sejat)
  • 3 biji telur
  • Sedikit pewarna hijau
  • Sebagai hiasan- sedikit bijan jika suka
Cara-cara:
  1.  Masukkan semua bahan ke dalam blender kecuali bijan
  2. Blender hingga sebati
  3.  Sapukan loyang dengan sedikit minyak dan tuangkan bahan tadi kedalamnya.
  4. Taburkan bijan (jika suka)
  5. Bakar 40 minit pada suhu 180c/ hingga masak. Untuk dapat kan permukaan yg berkerak/garing bolehlah tambah masa membakar.

2 comments:

  1. Sedap nampaknya bole cuba ni...Salam perkenalan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam perkenalan juga dr saya...
      mmg sedap kuih bakar nie,lg2 kalau tepinya garing......try lah buat....

      Delete

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....