Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Tuesday, 10 December 2013

Ikan Pekasam


 Ikan pekasam adalah makanan tradisional turun temurun yang pada awalnya dihasilkan secara sampingan daripada lebihan ikan hasil tangkapan dari sungai,tali air dan sawah padi.Pekasam juga adalah makanan peraman tradisional yang terkenal dari utara semenanjung.

Nak dijadikan cerita,minggu lepas hari Rabu malam 5/12/13,jam 12.00pagi en hubby gi memancing dgn kawan2 nya  ke Grik,Tasik Banding.memang itulah hobby my hubby bila tibanya cuti sekolah nie....dan masa baliknya mmg akan singgah dan beli ikan pekasam nie  di gerai2 tepi jalan...

Ikan pekasam Tengalan  seekor harganya RM 4.50,yg lain2 tu ada yg 3 paket RM 10.00 dan harganya pun bergantung pada jenis ikan jugak.
Makan dgn nasi putih panas2 sedap nih!!!baru2 kawin dulu,mmg x pandang pun ikan pekasam nie,busuk!!!fikir dlm hati,boleh ke diorg nie mkn ikan busuk?....tapi sekarang nie hah,dh jadi favourite pulak dah!!!...ketagih jugaklah,asal hubby gi Tasik banding memang tak pernah miss nak beli ikan pekasam nie....

4 comments:

  1. Sedapnya goreng ikan pekasam time hujan... sejuk, harum semerbak baunya... lagilah kalau perut tengah keroncog, bertambahlah kuatnya berlagu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi,sedappp kak amie,sampai menjilat2 jari lagi sbb kehabisan ikan yg dh digoreng kat pinggan tu....

      Delete
  2. Kegemaran ni....sedapnye mkn dgn nasi panas2....

    ReplyDelete
  3. Saya ada menjual ikan pekasam yang dibuat dari Lenggong, perak. Jenis ikan ialah ikan loma dan ikan lampam. Rasanya sedap dan tdk terlalu masin. Sepeket cuma RM5 shj. Blh wassap ke no berikut: 0133394700

    ReplyDelete

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....