Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Tuesday, 31 January 2012

Ikan Pekasam

 Assalamualaikum...w.b.t....
Hari ini lunch simple aje....sup ayam,ikan pekasam goreng,sambal belacan dan salad/timun.
Oklah  tu ,bagi saya yg ingin berdiet,sup ayam pun main rebus je,x ditumis...
Tapi kalau dah ada ikan pekasam nie,tak payah lauk lain pun tak apa....memang menyelerakan.,lagi2 dgn adanya ulaman salad/timun dan sup ayam utk kuahnya.....
Bila tibanya bulan puasa lagi best,kalau ada ikan pekasam nie.Daripada x nak makan masa bersahur,bila terpandang je ikan nie ,gerenti 2@3 pinggan ..........

Dulu2 pernah gak wat ikan pekasam nie...dulu my hubby suka memancing,memancing bukan tempat yg dekat2 dgn rumah.Ha...nun jauh disana  ditasik Banding.Di situlah selalunya dia dan kawan2nya akan pergi selama 3 hari 2mlm..Balik memancing tu mesti bawa banyak ikan....ikan kelah ada,ikan sebarau ada....yg lain2 tu x tau sgt nama2 ikan.
Saya kalau ikan sungai ke,ikan tasik ke,...x berapa minat.Tapi kalau ikan yg kecik2 tu adalah ambik utk wat ikan pekasam.Kalau yg besar2 tu ,bagi org je lah.

Bahan-bahan:
Beras-digoreng  hingga kekuningan tanpa minyak
Asam keping/gelugur
Garam dan sedikit gula
Ikan


Cara-caranya:
1.Ikan disiang dan buangkan isi dalam perutnya.Basuh dengan asam keping @ air asam utk menghilangkan bau hanyir.Toskan.
2.Masukkan ikan ke dlm bekas dan susun selapis-selapis dengan asam keping dan garam .Buat hingga habis.Perap satu malam.
3.Beras yg sudah digoreng,dibiarkan sejuk seketika.Kemudian blender,jgn hancur sgt.
4.Esoknya,basuh semula ikan yg diperap dan toskan.
5.Lumurkan ikan dengan beras hancur tadi,kemudian masukkan ikan ke dlm bekas yg bersih dan susun selapis-selapis,masukkan juga beberapa keping asam gelugur/keping dan garam.Buat hingga habis dan lapisan atasnya taburkan sedikit gula.
6.Peram lagi lama,lagi sedap.isi dan tulangnya jadi rapuh dan lembut.
*kalau ikut arwah mak mertua,dia suh letak gula sikit,supaya isi nya lembut dan tulangnya rapuh.


**********************************************
myda_ahmad

******************






No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....