Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Saturday, 24 March 2012

Kuih Siput

Assalamualaikum dan salam pagi sabtu ...
Cuaca agak mendung kt sini...nak kata hujan x pulak awan gelap..
kelibat sang suria jauh sekali,kelihatan langit  keputih2-putihan....nak kata jerebu,x taulah nk kata....
Ok..semalam diri nie dh tersgt rajin,walaupun hari raya jauh lagi,dek kerana anak tekakku yang gatal sgt2 nk mengunyah2 kuih siput...... dulu2 mak wt kuih siput nie,dia letak ketumbar....tp 1st time nie, nk try yg nie dulu....


2 jam kemudian...
dh siap menggentel!..time menggoreng pulak.....
haaaa...siap pun...time nak merasa pulak...sedap jugak! ,kerangupannya pun ok....
Anak2 suka jugak makan...masa memula nk wt tu.....kedengaran juga  kata dari anakku yg no 2.


"Eeeee....tak nak lah makan...geli....",katanya.Ku hanya mengabaikan kata-katanya dan ku tahu dia akan makan juga kuih siput yang ku buat nie.
pastu,dia suruh wat bentuk lain lak....bentuk mcm jejari udang tuuuu.....
"okkkkk! lain kalilah mama wt ",jawabku.
dia pun rajin menolongku menggentel kuih siput nie.....
Dah banyak wt research kt blog2 masakan....finally,amik resepi kt SINI juga.Tq yea Syahmi kerana berkongsi resepi....mohon c&p kat sini ,untuk rujukan anak2 dikemudian hari....



Baru habis menggentel....belum digoreng lagi...



ini yang dah siap digoreng.


Sumber:http://www.myresipi.com/top/detail/2371

Bahan-bahan ( 1 balang sederhana )

  • 5 cawan tepung gandum
  • 1 biji telur
  • 50gm margerine
  • 1 s.kecil serbuk jintan manis
  • 1 s.kecil serbuk jintan putih -(saya guna yg biji2,tumbuk halus)
  • 2 sudu kecil serbuk udang kering
  • 1 sudu kecil garam (ikut rasa)
  • Sedikit serbuk perasa (optional)
  • 3 sudu besar cili boh/serbuk cili
  • Daung bawang /daun sup (dihiris ) -saya x letak
  • Santan secukupnya untuk menguli

Cara-cara

  1. Gaul semua bahan ( kecuali santan ) hingga bercampur semuanya.
  2. Uli dengan santan hingga menjadi doh.
  3. Cubit sedikit adunan, gentel bg bulat dan tenyeh atas papan kuih siput.
  4. Bila semua dah digentel, boleh lah goreng hingga garing.
*****************************************************

myda_ahmad

******************************


 

6 comments:

  1. Mendung tak bererti hujan... he he he... macam raya dulu2 pulak bila tengok kuih siput ni, sebab sekarang jarang sangat nak jumpa kuih ni, teringat masa kecik2 suka tolong gentel2 entah apa-apa rupa bentuknya...

    ReplyDelete
  2. assalam..salam kenal
    termasuk dlm kudapan feberet akak ni he he
    kalu ada memang sekejap je licin sebalang

    ReplyDelete
  3. Kak Amie.....
    Kudapan nie sdg elok je saya wt ptg smlm.....ari nie dhleh bw gi jln..leh ngunyah2 dlm keta......

    ReplyDelete
  4. Mama nur sara.,
    Salam kenal jua dr saya...
    Saya mmg suka sgt2 kuih siput nie...klau dulu2hanya tau menggentel je...skrg nie kena belajar mengulinya pula..kalau beli pun x banyok mane pun...wt sndiri lg puas hati kan!......

    ReplyDelete
  5. dah lama tak makan kuih siput ni..kena tgg raya..heheeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. tp kalau nk mkn,x yah tnggu raya dh...skrg nie pun leh wt,mudah je kan...

      Delete

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....