Semanis Epal Hijau

Tuesday 17 July 2012

Popia Nestum


Dan selamat pagi kepada pengunjung2 blog SEH,semoga sihat disamping keluarga hendaknya....Dikeheningan dingin pagi ini,cuaca sejuk kat sini,matahari masih belum lagi kelihatan.......walaupun mata agak mengantuk sikit,tetapi harus diteruskan utk continue entry semalam....Hari ini nak saya nak tayang popia nestum yang saya buat semalam...
Memang teringin sangat nak makan popia nestum nie pun,tu yg dah beli siap2 kulit popia...terperap 2 @3 hari jugaklah kat dlm esbox,ingatkan ambik masa yg lama kalau nk buat popia nestum nie,rupa2nya x sampai pun 2 jam...tu yg asyik tangguh je,cari masa yg sesuai....

Ini pun gara2 member sekerja bawa popia nestum yg dibeli...500gm RM 13.00....kalau buat sendiri,mesti dapat banyakkan.Beli bhn pun x sampai RM10.00....mintak resepi kat kawan yg sorang lagi tu,dia pun pernah jugak bawak popia nestum nie ke tempat kerja.....

Popia Nestum
  • 1 paket popia(50 keping)
  • 1 1/2cawan nestum
  • 1/2 cawan gula pasir
  • minyak utk menggoreng
  • Telur

  1. Kulit popia yg nie,saya potong 2 dulu(biar x tebal & dapat banyak sikit).
  2. Buka sekeping2,kemudian gulung dan lekatkan hujungnya dgn telur.
  3. Gunting menyerong kulit popia yang digulung tadi.Ulang sehingga habis.

*Saya gulung separuh dulu,kemudian baru gunting,...dan ulangi lagi.

4. Goreng hingga garing,angkat,toskan.
5.Sambil tu,blenderkan gula dgn nestum hingga hancur dan halus.
6.Bila popia tadi dh sejuk,bolehlah disadurkan dgn gula & nestum .

Kudapan sambil menonton tv.....







1 comment:

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....