Semanis Epal Hijau

Saturday 24 December 2011

Taugeh Goreng Sawi

 Assalamualaikum ....
Sayur Taugeh adalah salah satu sayuran favourite kami sekeluarga....sama ada dimakan mentah @dimasak...
harganya pun murah....bila gi pasar@kedai runcit tak perlu ambik banyak2....coz taugeh nie tak tahan lama,ia mudah lembik@layu....saya ambik sekadar nak masak utk time lunch je.....@sayur taugeh nie boleh juga dimasak dengan menambahkan sayur sawi ,cendawan @carrot....ke dlm masakan tersebut.Masaknya mudah saja...tapi x apalah kan saya sertakan juga utk panduan anak dara saya.......tp sekarang nie pun anak dara saya rajin ke dapur ..tolong mamanya masak....
 Taugeh Goreng Sawi

Bahan-bahannya:
Taugeh
sedikit sawi(dipotong pendek2)
1/2 ulas bawang besar-(dimayang)
3 ulas bawang putih(dimayang)
sedikit ikan bilis
1 biji lada merah besar(dihiris nipis)
Garam dan bahan perasa
1 sb sos tiram
Minyak utk menumis

Cara-caranya:
1.Panaskan kuali,goreng sebentar ikan bilis,masukkan bawang merah dan bawang putih.Goreng hingga kekuningan.
2.Masukkan sayur sawi,taugeh dan lada merah  besar.
3.Masukkan sos tiram,garam dan bahan perasa.Goreng sebentar dan angkat.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....