Semanis Epal Hijau

Sunday 4 December 2011

Pau

Assalamualaikum dan salam satu malaysia.......
Hari nie  mama tergerak hati nak buat pau pulak,ini atas permintaan anak....coz  3 hari yang lepas dah buat donat...Tadi pagi sempat gi Mydin beli pengukus,so petang nie bolehlah try pengukus baru.....Resepi pau nie mama ambik dari MYR ......
yani@myresipi.com .Terima kasih kerana sudi berkongsi resepi,bolehlah saya try buat ikut resepi yani....Izinkan saya c&p kat blog saya untuk panduan anak dara saya nanti.....



Pau
Sumber:
  • 300g tepung gandum
  • 6g baking powder
  • 2g garam
  • 162g air suam
  • 6g dry yeast
  • 30g gula halus
  • 18g lemak sayur
Di atas adalah resepi asal,tapi saya cuba tambahkan  bahan2 lain dan kuantiti bahan-bahannya...

*500 gm tepung gandum
*1sk baking powder
*1/2 sk garam
*1 paket mauripan
*3 sb gula
*3 sb susu pekat
*2 sb vegetable shortening
*air suam secukupnya

Intinya saya guna inti kelapa
*kelapa parut
*gula merah
*sedikit gula pasir

Cara-cara:
1.Rendamkan mauripan dlm 1/2 cawan air.Biarkan dlm 10 minit.
2.Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk.Gaul.
3.Masukkan mauripan pula dan kacau serta uli hingga menjadi doh.
4.Tutup dengan kain lembap dan biarkan doh  menjadi kembang dan naik.
5.Tumbuk2 doh ,buangkan angin.
6.Ambik doh,bulatkan kecil2 ,leperkan dan masukkan inti.Buat hingga habis.
7.Rehatkan dalam 15 minit dan kukus.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....