Semanis Epal Hijau

Monday 16 April 2012

Agar-agar santan pandan



Baru sebentar tadi,ke dapur untuk menyediakan satu jenis agar2 santan pandan.Tika dan saat ini jua sedang menunggu agar2 santan pandan tu mengeras ,......sambil BW  dan menghabiskan entry  agar2 ini.Resepi agar-agar santan pandan ini saya ambil dari blog Jom makan,klik di SINI.Katanya,dia pun c&p dari blog Hana & Family.Kalau nak tgk blognya ,sila klik SINI.Thanks yea untuk resepinya.Mohon c&p di sini pula yea.....




Santannya tu saya guna yg betul2 pati@pekat gitu,tu sebab lapisan santannya lebih tebal dari lapisan yang jernih.Lapisan yang jernih tu cuma nampak sikit aje....Anak2 lebih suka yang lapisan santannya saja.....apa2 pun,bila time saya try rasa....wah! sedap betullah....


Agar-agar Santan Pandan
Sumber:ummiluqman-kitchen.blogspot@Jom makan

Bahan-bahan:
  • 10g serbuk agar-agar
  • 1 cawan gula.-saya kurangkan 2 sb
  • 1100 ml air (kita pakai 800 ml air)-saya guna 1000ml air
  • 170ml air campur 1 paket santan serbuk - hana guna santan pekat (kita pakai 300 santan)-saya guna 150ml pati santan+air=300ml
  • 1 biji telur dipukul dengan santan tadi
  • secubit garam
  • 1 helai daun pandan-x letak,gantikan esen pandan
  • saya tambah sedikit pewarna hijau perisa epal

Cara-cara:
  1. Masak air dengan gula dan daun pandan hingga gula larut.
  2. Masukkan serbuk agar-agar dan kacau lagi hingga mendidih.
  3. Kecilkan api.Tuangkan campuran santan dengan telur, garam dan kacau terus hingga adunan santan timbul dan berbintil2.
  4. Tuang kedalam loyang atau acuan.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....