Semanis Epal Hijau

Tuesday 17 January 2012

Roti Arab

 Assalamualaikum dan salam satu Malaysia.....


Pilihan resepi hari ini adalah Roti Arab.Saya suka masak kalau anak2 saya juga suka apa yang saya masak,so sebelum nak buat apa2@masak kenalah tanya diorang dulu........tapi kalau roti,pau,donat ke....diorg makanlah tapi kalau kuih yang lembik2 tu memang tak lakulah.....hari nie nak cuba buat roti arab.Tak sabar rasanya nak makan....

Bila siap je goreng,terus ambik satu nak cuba rasa..amboi sedapnya....lembut.Tq pd owner resepi ini yea.Izinkan saya c&p kat sini....

Sumber:sofinar@myresepi


BAHAN2:
2 sb Mentega -saya guna buttercup
2 sb Minyak Masak
2 sb Gula
300ml Air Suam
6g Yis Segera
500g Tpg Gandum

CARA2: 
1. Mentega, minyak dan gula dibancuh dengan air suam.
2. Tepung di gaul dengan yis.
3. Kemudian campur semua bahan dan uli hingga licin dan kental.
4. Perap selama 1jam dalam bekas yang tertutup.
5. Uli semula dan buat bulat-bulatkan dalam 18 biji.
Canai nipis lebih kurang 0.4 cm.
5. Panaskan minyak dan goreng sebiji2, tunggu hingga roti kembung dulu baru terbalikkan.
6. Sedap dimakan bersama kari ayam/daging/sayur.

sedap bila dimakan,tapi tak boleh buat selalu....

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....