Semanis Epal Hijau

Monday 24 February 2014

Udang masak Tiga Rasa

 Selamat petang semua...
Hari nie saya nak share resepi udang masak tiga rasa.hasil carian saya kat blog Secuit Rasa......dah lama jugak tinjau2 resepi udang nie......baru berkesempatan nak melaksanakan hajat .....selalu cuma masak sambal je,la nie nk try resepi UJ nie pulak.....memang sedap!!,ada rasa msam manisnya....nak2 lagi main ratah aje....thanks yea Uj sudi share resepi udang yg sedap nie......


UDANG MASAK TIGA RASA

Bahan-bahan:-
1/2 kilo udang ( klu bole yg besau2)
1/4 cwn cili kering kisar*(saya guna cili merah dlm 4@5 biji)
15 biji cili api dikisar *(x letak)
1inci halis dihiris
4 ulas bwg putih diketuk dan dicincang(saya blender sekali dgn cili)
2 biji bwg besar dihiris bulat
4 helai daun limau purut
2 sudu bsr sos tiram(x letak sbb x de)
1/2 cwn sos cili
sedikit kunyit serbuk 
sedikit air
garam dan gula  perasa( optional)
sedikit myk utk menumis
1 biji tomato-belah 4(saya tambah)

Cara:

1.    Bersihkan udang gaul dgn sedikit garam dan serbuk kunyit.
2.    Panaskan myk gireng udang suku masak.Angkat
3.    Dengan myk berbaki goreng halia dan bwg putih sehingga wangi.Addkan cili kisar ( *)
       Goreng sehingga cili benar2 masak.
4.    Addkan sos tiram,sos cili serta daun limau purut.kacau rata addkan sedikit air.Biar mereneh
5.    Bila dah mereneh addkan udang gaul rata dan sebati.Perasakan dgn garam serta gula
6.    Addkan bwg besar..Rasa masam .manis serta pedasnya.Kacau rata dan angkat....


Jemput makan semua...

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....