Semanis Epal Hijau

Monday 1 April 2013

Sayur Campur

Bertemu kembali lagi,setelah sekian lamanya menyepikan diri......
bukan x de entry tapi masa yang terlalu padat sehinggakan nak tido pun x cukup......
time org tido saya keje,haaa tulah nak sangat amik shif malam jer....rasakan(padan muka aq),so sekarang nie kena pandai2 curi kalau nk tido tupun kena cari waktu siang itupun kalau boleh.....malam kena berjaga .....
Takpelah janji anak2 terbela......masa siang akan saya luangkan utk anak2....kalau boleh saya x mahu masa siang tu saya habiskan utk bekerja sahaja.....biarlah saya berkorban masa utk diorg...moga2 suatu hari nanti mereka akan berjaya....In sha Allah.....
Oklah, entry pertama di bulan April ini akan saya selitkan menu sayuran dulu.....yg lain2 tu kendian2......
Kami anak beranak mmg cukup suka makan sayur campur.....semua ada cuma nak tak nk letak jer....tp yang nie saya cuma letak udang jer.......

 Anak2 saya memang saya latih dari kecik utk makan sayur.......dan hingga sekarang nie diorg akan makan apa saja jenis sayur.......termasuklah sawi hijau.....walaupun pahit tapi diorang akan pilih jugak daun2 kaler hijau cair......mungkin yg tu kurang pahitnya kot....

Kalau masak sayur,tak kiralah sayur jenis apa...kena masak banyak2 sikit....kalau msk sikit alamat mamanya  memang x dpt makan sayur.....hihihi.....
Mungkin kawan diluar sana pun dah selalu msk sayur sampur nie kan!......
Nak saya share jugak resepi nya di sini.....boleh kan!!!!....
Bahannya:
  • Sawi putih-potong pendek
  • 1 pokok sawi hijau-dipotong pendek
  • Bunga kobis
  • Carrot-potong bulat & menyerong
  • Udang-belah belakangnya , buang kepala &ekor
  • Cili merah-potong menyerong
  • Bawang besar-potong bulat
  • 2 biji bawang putih-diketuk
  • 2 biji bawang putih-di racik halus
  • Serbuk secukup rasa
  • Sos tiram
  • Garam,air dan minyak secukupnya
Caranya:
  1. Panaskan kuali,masukkan minyak,goreng bwg putih yg diracik halus hingga garing.kemudian masukkan bwg putih ketuk...
  2. Masukkan udang,kacau rata hingga udang kemerahan.Masukkan sedikit air ,sos tiram dan serbuk secukup rasa.
  3. Kmudian masukkan sayur sawi,carrot cili merah ,bunga kobis dan bwg besar,kacau rata.
  4. Akhir sekali perasakan dgn garam.

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....