Semanis Epal Hijau

Friday 8 February 2013

Lemak Pucuk Paku + Tempe

Assalamualaikum ........
Lemak Pucuk Paku sudah semestinya fav saya ,anak2 suka jugak tapi x mcm saya suka......Memandangkan seikat pun x banyak,so saya beli dalam 2 ikat......memang sudah sinonim dgn anak tekak saya kalau pucuk paku nie masak lemak,kekadang tu ada jugak sesekali goreng belacan,ummphhh....memang sedap...Saya suka kalau kuahnya pekat2 sikit.....
Bahan:
  • 2 ikat pucuk paku
  • 1 kotak santan
  • 2 1/2 cawan air
  • Tempe-potong pendek2
  • Garam

Bhn kisar/tumbuk:
  • 1 biji bwg besar
  • 2 biji bwg putih
  • ikan bilis
  • 3@4 biji cili hijau
  • kunyit
Cara:
  1. Siang & potong pendek2 pucuk paku.
  2. Tuang santan & air ke dlm periuk,masukkan bhn kisar & tempe.Biarkan mendidih.Perlahankan api.
  3. Masukkan garam dan pucuk paku.Bila dh masukkan pucuk paku tak perlu biarkan mendidih lama.























































































No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana anda sudi meninggalkan komen.In Sha Allah akan saya kunjungi blog anda .....