Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Saturday, 30 November 2013

Waffle lagi...

Merajinkan diri untuk membuat waffle santapan dipagi sabtu yg cerah....walhal buatnya bukan susah mana pun.....cuma kurang  keinginan nak makan benda2 yang berminyak nie ......pernah buat sebelum nie di sini..resepi dari FB Ada Resepi Jom Kongsi.....bezanya,saya blender aje semua bhn2 tu,senang kerja.....

WAFFLE RANGUP


Bahan-bahan-dpt dlm 8@ 9 keping waffle:
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu kecil yis kering atau instant yeast
  • 1 sudu besar gula
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 3 sudu besar mentega yang dicairkan
  • 1 cawan susu segar dalam suhu bilik(full cream mikl)
  • 1 biji telur dalam suhu bilik
  • 1 sudu besar esen vanila
  • 1/2 cawan air panashangat/suam(untuk dimasukkan sedikit demi sedikit)
  • 1@2titis pewarna kuning-saya tambah

Cara-caranya:
  1. Campurkan tepung gandum,yis kering,gula,garam,mentega,telur ,esen vanila dan susu segar.Gaul sebati....masukkan air suam/hangat sedikit demi sedikit.Pastikan bancuhan tidak terlalu pekat atau terlalu cair.(saya blender semua bhn tu)..
  2. Rehatkan sebentar dalam 10-15 minit.
  3. Panaskan waffle maker dulu...agak2 dlm 5-10 minit..
  4. Masukkan bancuhan tpg ditgh2  maker waffle dan ratakan....tutup penutupnya.Biarkan sehingga masak kekuningan...siap masak,boleh sapu dgn mentega kacang..ermmm sedapnya.

Friday, 29 November 2013

Karipap Pusing Noorsha-step by step

Gembiranya hati saya,bila dapat buat karipap pusing dengan jayanya.....Sebelum ini ada pernah buat,tapi yang pasti bukan tahun ini....masa uli tu elok aje dan senang,bila nak campurkan dua-dua doh tu,dah rasa macam payah,buat2 tak jadi jugak, dah give-up...buat je macam karipap biasa..memang tak pernah buat yang jenis karipap pusing ini....

Hari ini nekadkan hati nak buat lagi karipap pusing lagi.....alhamdullilah dgn berkat kesabaran saya,berjaya jugak buat......walaupun ada anak2 yang sibuk dok kacau dan main2 doh tuh.....

Kali ini saya rujuk blog Kak Noorsha,1001 Cerita 1001 Rasa.....kat situ ada ditunjukkan step by stepnya....saya nie dahlah tak pandai nak pusing2,bila ada step by step nya so,senanglah untuk saya memahami dan membuatnya....dan hari ini terlebih rajinlah pulak,nak buat tutorial sikit,bukan apa,nanti2 bila nak buat karipap pusing ini lagi tak payah lagi nak google....lagipun saya nie jenis yang pelupa ,lainlah kalau dah selalu buat.....nie buat pun setahun sekali gaknya.....


KARIPAP PUSING
Sumber:1001 Cerita 1001 Rasa@Noorsha blogspot

Bahan Doh Marjerin
1 cawan tepung gandum
5 sudu besar marjerin

Bahan Doh Minyak
2 cawan tepung gandum
1/4 cawan minyak masak
1/2 cawan air sejuk
secubit garam

Cara-cara Doh Marjerin
Satukan marjerin dan tepung gandum,gaul sebati dan kepal2kan kepada 5 bulatan sama besar..ketepikan.

Cara-cara Doh Minyak
Satukan garam ke dalam air sejuk,kacau sedikit hingga larut,masukkan ke dalam adunan tepung beserta minyak,uli hingga rata.Bahagikan kepada 5 bahangian bulatan sama besar..ketepikan.

(Lihat ilustrasi gambar step by step di bawah untuk memudahkan pemahaman anda:)
  • Perbandingan antara doh marjerin dan doh minyak,pastikan doh minyak lebih besar dari doh marjerin.
  • gelek sedikit doh minyak dan letakkan doh marjerin di tengah2nya..
  • Tutup doh marjerin menggunakan doh minyak..tutup rapat2 dan bentukkan bebola semula.
  • Doh marjerin yang siap dibungkus bersama doh minyak.
  • Gelek leper doh yang siap dibungkus seperti dalam gambarajah.



  •  Doh yang dah siap digelek.
  • Gulung doh yang dah siap digelek.
  • Doh yang dah siap digulung.
  • gelekkan doh yang digulung tersebut sekali lagi.
  • gulungkan semula seperti  dalam gambarajah.
  • anda akan dapat hasi gulungan terakhir seperti gambar dalam petak terakhir.


  • Gambarajah menunjukkan hasil 3 gulungan dari 3 bebola.
  • potong setiap satu gulungan dengan pisau anggaran ketebalan 1 cm setiap satu.
  • Gambar seterusnya menunjukkan hasil potongan gulungan tadi.
  • gelek adunan yang siap dipotong seperti gambar di atas..pastikan gelekan TIDAK terlalu TEBAL dan TIDAK terlalu NIPIS...gambarajah menunjukkan permukaan atas doh yang digelek.
  • Masukkan intinya dan kelim tepinya dengan kemas.Goreng dengan api sederhana hingga kekuningan.



 Inti Karipap Pusing
  • 3 biji kentang Russet
  • 1 batang carrot
  • 5 biji bawang merah
  • 4 ulas bawang putih
  • ikan bilis
  • serbuk kari
  • serbuk cili,serbuk lada sulah
  • sedikit serbuk pati ayam knorr
  • Garam dan air secukupnya
  • minyak

Cara-caranya:-
  1. Buang kulit kentang dan carrot,potong dadu,basuh dan toskan.
  2. Tumbuk bwg merah,bwg putih dan ikan bilis.
  3. Panaskan minyak,tumis bhn tumbuk...hingga naik minyak,masukkan serbuk kari dan serbuk cili,gaul rata dan masukkan sedikit air
  4. Masukkan kentang dan carrot, garam,serbuk pati ayam knorr dan serbuk lada sulah..biarkan dan masak hingga kentang dan carrot empuk dan kering sedikit.



 bagi saya yang nak mengidealkan berat badan nie,memang tak boleh makan dan buat selalu...tapi bila dah tak leh control, habis satu nak amik satu lagi....huhuhu...

Friday, 22 November 2013

Pengat Labu

Dah lama tak makan pengat labu,kebetulan labu yang mak bawakan tu masih ada dan elok lagi,so saya teruskan projek petang ini dgn masak pengat labu.....buat dalam 1/2 biji saja,tu pun dah banyak, yg makannya saya sorang je,mananya tak banyak,lainlah kalau seisi rumah yg makan,gerenti mmg x cukuplah.........bagi sikit kat jiran sebelah...kebetulan jugak ada pinggan jiran tu kat rumah...pg tadi dia bg mee goreng,kiranya nak balaslah nie...tu pun masih ada 2 @3 pinggan lagi,lepas nie nak balas apa pulak yerk?....takkan nak pulangkan dgn pinggan kosong je,malulah kan.....


PENGAT LABU

Bahan-bahan:-
  • 1/2 biji labu dipotong dadu
  • 1/2 cawan gula merah,bancuh dgn air panas
  • 400ml air@2 kotak air(sukat dgn kotak santan tadi)
  • 1/3 cawan gula pasir
  • 1 kotak santan@200ml
  • 1/8 cawan  sagu  biji(direndam sekejap,bila kembang akan jadi 1/4 cawan)
  • secubit garam
  • Daun pandan(x letak sbb x de)
Cara-caranya:-
  1. Labu dikupas kulit dan dipotong dadu,basuh dan rebus separuh masak(air rebusan paras2 labu tu).
  2. Masukkan sedikit air panas ke dlm cawan yg berisi gula merah tadi,kacau hingga hancur dan tapiskan.(kekadang ada batu2@pasir halus di dalam gula merah).
  3. Masukkan santan kotak,air secukupnya,gula merah yg ditapis,gula pasir dan secubit garam.Didihkan dgn api sederhana dan sentiasa di kacau...(jika kuah pekat boleh tambah air lagi)
  4. Masukkan  sagu biji,kacau dan renehkan hingga masak.

Roti goreng salut telur


Bf utk hari ini,yg simple2 aje,anak2 memang suka sangat makan roti kalau saya goreng cam gini....tapi kalau tak dibuat sesuatu pada roti tu alamat sampai tarikh luput pun takkan habis.......Telur utk salut roti nie saya tambah sikit tpg gandum dan cili giling agak2 dalam 1sudu besar....kalau banyak kang pedas pulak....tp kalau saya yg makan gerenti letak 2 sudu besar.....pancutkan pulak sos potato cheese.....mmg sedap giler!!..Resepinya sama mcm blogger2 lain buat....

Bahan-bahan:-
  • Roti gardenia di potong 2
  • 2@3 biji Telur-dikocok
  • 1 sb cili giling
  • Sedikit perencah kari maggi
  • sedikit tpg gandum
  • sedikit garam
  • Minyak
  • Cheese potato
Cara-caranya:-
  1. Campurkan semua bhn kecuali roti dan cheese potato.
  2. Celupkan roti ke dlm telur dan goreng hingga kekuningan dgn api sederhana.
  3. Angkat dan toskan atas tisu.
  4. Tuangkan sos potato cheese ke atas roti dan makan....

Wednesday, 20 November 2013

Sotong masak Lada Hitam

 Menu tghhari tadi,sotong yg dah lama tersimpan dlm peti ais,biasanya ayam dan ikan lakulah....sotong @daging kurang sikit.....pilihan terakhirlah kiranya nie....masak yang mudah2 dan senang aje...cepat dimasak dan cepat dimakan,lepas tu bolehlah rehat2kan badan sambil menyambung semula tuisyen  anak2 yang di stopkan tadi ....elok ajar sendiri dari kita hantar ke tuisyen luar.....mahal x semestinya anak tu faham akan pembelajaran yg diajar di pusat tuisyen itu....

 Alhamdullilah ,setakat yang saya ajar sendiri di rumah,memang berbaloi...2 org anak yg ambil UPSR 2012 berjaya dgn cemerlang,seorang 5A dan seorang lagi 4A 1B....Dan kini mereka,saya hantar di SMK Jalan Empat,sekolah berprestasi tinggi di Bandar Baru Bangi......Kini  anak yg akan memasuki  tahun 5(2014) nanti sudah saya latih tubi di rumah.....In Sha Allah,besar harapan saya semoga dia mengikuti jejak kakaknya..Amin.


SOTONG MASAK LADA HITAM
Bahan-bahan:-
  • Sotong (lumurkan sedikit garam & serbuk kari)
  • Bawang merah
  • Bawang putih
  • Halia
  • Lada hitam -ditumbuk
  • Sos Tiram
  • Lada Hijau(besar)
  • Tomato
  • Sedikit serbuk kari utk dilumur pd sotong
  • Garam & serbuk perasa
  • Minyak
  • Sedikit kicap cair
Cara-caranya:-
  1. Panaskan sedikit minyak,masukkan sotong dan goreng sekejap.Angkat dan ketepikan.
  2. Masukkan bwg merah,bwg putih dan halia,tumis sebentar...
  3. Masukkan sos tiram.lada hitam, kicap cair,lada hijau,tomato dan akhir sekali sotong yg digoreng sebentar  tadi...perasakan garamnya(tak perlu masukkan air kerana masa menggoreng sotong tadi dah ada air +minyak)..kalau nak kuah yg banyak boleh tambah air...

Tuesday, 19 November 2013

Hawaiian Chicken Pizza

Citarasa anak ke 2 mmg tinggi,macam2 dia nak makan..salah satunya nielah dia pizza....nak buat  kena beli segala bhn2 nya...banyak pulak keluar duit,nak makannya sekejap jer...last2 telah diputuskan,beli ajer....

Ada satu shopping complex baru dibuka,dekat aje dgn rumah...Bangi Gateway namanya....masih lagi kosong cuma ada beberapa kedai saja yg dibuka.....beli pizza nie kat situ juga...


Hawaiian Chicken pizza,harga RM10.90...



nyummy2....sedapnya....org malas macam saya nie,elok beli dgn instant ajer kan!senang,balik rumah terus masukkan oven aje....tapi kalau nak jimat dan puas hati baik buat sendiri .....

nyummyyy2.....

Yee mee sizzling

 
 
Sepetang kelmarin,kami anak2 beranak gi makan kat restoran Italys kat bangi....saya mkn nasi goreng cendawan,yg lain2 mkn nasi ayam dan kueytiaw goreng
Selalu kalau makan kat situ memang cepat  dan pantas,padahal baru jer order....kang jap lg sampailah dulu air..x yah nak menunggu lama.....
bersebelahan dengan restoran Abdullah Chan je....
tapi ntah kenapa restoran nie kurang sangat customernya berbanding restoran yg disebelahnya tu....yg sentiasa penuh dgn customer......

Friday, 15 November 2013

Kek Marble



 Jom jamu mata ngan gambar2 dulu ea....


 Dah lama teringin nak mencuba buat kek marble nie,resepinya oleh Suriani Osman....bila dia tayang kat FB Variasi Malaysia..berkobar2 semangat nak membuatnya...cantik,gebu dan mulus saja kek nya tu....
Dari segi bahan2nya pun mudah,tidak memerlukan cecair spt susu@air.....ingatkan bila tak guna susu@sedikit air nie nampak macam kering@keras aje,tetapi tidak...teksturnya agak lembap jugak,cuma rapuh sedikit....dan mudah hancur...

Tapi alhamdullilah,seronok sangat bila buat kek menjadi.....sebelum nie buat tak menjadi,tgh2nya mcm basah dan bantat(resepi google),tapi bukan resepi Suriani osman nilah....Resepi nie mmg best sgt2....thanks yea Suriani atas perkongsian anda....


 kek nie saya tambah 2 warna ...1 warna pink tanpa paste dan 1 paste pandan+warna hijau.....menarik jugak colournya....resepi asal hanya guna strawbery paste...Bila buat kek nie menjadi,pasti ada ulangtayangnya lagi....hihihi...





KEK MARBLE STRAWBERY
Sumber:Suriani Osman@ FB Variasi Malaysia

Bahan-bahan:
  • 250 g butter
  • 230g gula kastor
  • 250g  tepung gandum(ayak dengan baking powder)
  • 1 sudu teh baking powder
  • 3 biji telur
  • 2 sudu besar strawbery paste
  • 1 sudu teh esen vanila

Cara-cara:-
  1. Pukul butter ngan gula sampai kembang
  2. Masukkan telur 1 persatu..masukkan esen vanila..
  3. Masukkan sedikit  demi sedikit tepung gandum
  4. Asingkan kepada 2 bahagian, 1 warna asal..1 bhgn lagi dicampurkan ngan strawbery paste (gaul sehingga rata)
  5. Masukkan dalam loyang..selang-selikan adunan tersebut.
  6. Bakar suhu 160'c-45 minit atau hingga masak(bergantung pd oven masing-masing)
  7. ***saya guna tepung bluekey berserbuk  penaik)***



Wednesday, 13 November 2013

Cheezy Wedges

 Selamat petang rabu....
Baru dapat rehat jap,dari pagi hinggalah tghari,memang sibuk memanjang,habis satu kerja,2 @ 3 lagi kerja menanti.....mmg tak dapat nak letak badan(baring2 sambil tgk tv),dapat letak punggung pun jadilah.....

Masak tghhari hanya sentuh sedikit,yang masuk mulut pun tak banyak....sebab sambil msk tghari tu menyambil sekali goreng wedges nie.......kalau beli kat kfc tu tak banyak mana pun kan,beli kat pasaraya dan goreng sendiri lagi puashati....nak makan banyak pun boleh....


Beli aje wedges cheese powder,terus tambah  air dah jadi ....letak atas wedges yg dah siap goreng tadi....nak letak banyak@sikit pun boleh.....saya beli nie kat kedai Yummie Bakery,kebetulan hari tu jalan2 dan tgk2 sekali lalu jer....ternampak benda nie terus beli....mmg dah lama jugak cari benda nie,tak tahu pulak ada jual kat Yummie Bakery....


 saya bancuh sikit dulu,ikut sukatan 
yg  tertulis kat plastik wedges cheese powder tu...saya lebihkan sikit airnya,biar tak berapa pekat sangat....

100gm wedges  cheese  powder
200ml water


 Seronok dan puashati kalau saya blogwalking,banyak gambar,maybe satu gambar tu lain sudutnya,dari atas,tepi,kiri dan kanan.....kadang2 tu tgk gambar pun dh seronok,sampaikan terlupa nak baca entrynya.....


Maaf yea kalau saya letak gambar banyak2...mmg saya suka tgk gambar dan tangkap gambar sejak sekolah rendah  lagi saya ada hobi suka gunting gambar dan tampal...nampak gambar cantik2 terus gunting.....album gambar kat rumah pun banyak,masih elok lagi tersimpan rapi....biasanya saya snap gambar bukan sekeping dua,tetapi kadang2 tu sampai 15 hingga 20 keping....dlm banyak2 tu pilihlah mana yang cantik....

Tuesday, 12 November 2013

Ole-ole dari kampung....

Cili padi,buah betik,labu,pisang nie adalah ole-ole dari kampung....
Selain dari yang ada dalam gambar,mak juga ada bagi pucuk daun ubi,daun pisang dan pucuk daun betik(yg nie x amik gambar).
 kebetulan minggu lepas yg cuti deepavali sekali dgn awal muharam tu,adik balik kampung....dia bukan balik saja2...sebenarnya dia nak bawa balik keta ke sini,katanya dekat 2  minggu ,dia menunggu proses pembelian kereta kat Bangi nie.....tak jugak2 approve,last2 dia beli aje kt kampung..tak sampai seminggu dh approve loan...tu yg dia beria2 nk balik....

Haaa,bonet kosong,apalagi mak penuhkanlah dengan segala apa yg mak nak bagi....tgk tu,kasih mak kepada anak2nya sanggup susah payah bekalkan apa yg ada kt kampung..yelah dok kat bandar nie semuanya gunakan duit....kadang2 tu beras pun mak bagi,walhal kami mampu....kekadang tu kesian tgk mak..sekarang nie mak keje...mak tak nak duduk rumah,mak org yg jenis kuat kerja....kalau dulu time kitorg kecik2,mak gi noreh seawal jam 2.30 pagi,lepas balik kul 7.00pagi mak gi keje kilang kayu,sampai petang....

Sekarang nie pun sama,pagi mak keje tukang cuci kat sekolah,balik petang pukul 4.30 mak pergi pulak ke kebun,tgk ladang sawit yg baru ditanam semula,asalnya kebun tu pokok getah....sampai kebun mak cabut2 rumput,tebang2 kayu yg kecik2..tgk org meracun rumput(mak upah org racun rumput kat kebun)....sampai rumah dah maghrib..itulah rutin harian mak sekarng nie.Hari sabtu mak keje separuh hari dan hari ahad tulah mak rehat...tapi tak jugak rehatnya,mak gi bandar gi bayar duit kereta,nasib baik mak pandai bawak kereta.....tu pun mak belajar kereta masa umur warga emas nie....

 Mak buat semua nie pun untuk anak2 jugak...sepatutnya masa umur mak 57 tahun nie,mak dah boleh duduk rehat2 kat rumah....tapi nak buat macam mana,mak tak suka duduk diam....

Sekarang nie mak tinggal berdua dgn adik bongsu.Arwah abah dh pergi meninggalkan kami semua 5 tahun yg lalu.Perginya memang tak diduga,secara tiba2,bukan sakit,bukan jatuh,tetapi dibunuh oleh pesakit yang mabuk,yg kebetulan arwah abah keje sebagai pengawal di salah sebuah hospital...

Kepada anda  yang masih mempunyai kedua ibu bapa,hargailah mereka selagi mereka masih ada....


Ayat-ayat cinta yang menyentuh tentang kemuliaan Ibu dan Ayah :

1. Sebuah titipan doa yang diajar Allah Taala kepada Nabi Nuh Alaihissalam.


{Ya Tuhanku, ampunilah daku, ibu bapaku, dan siapa pun yang memasuki rumahku dengan beriman dan semua orang yang beriman lelaki dan perempuan. Dan janganlah Engkau tambahkan bagi orang-orang yang zalim itu selain kehancuran}

[Nuh | 28]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2. Doa Nabi Sulaiman Alaihissalam, memohon kebaikan kepada kedua orang tuanya :

{Maka dia (Sulaiman a.s) tersenyum lalu tertawa kerana (mendengar) perkataan semut itu. Dan dia berdoa : "Ya Tuhanku, anugerahkanlah daku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kedua orang tuaku dan agar daku mengerjakan kebajikan yang Engkau redhai, dan masuklah daku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang soleh.}

[An-Naml | 19]
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

3. Doa tatacara memuliakan Ibu Bapa di dalam al-Quran : AL-Isra (23-24)
{Dan Tuhanmu telah memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai usia lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sesekali jangan engkau mengatakan kepada keduanya perkataan 'ah' dan janganlah engkau membentak mereka, dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang baik.}

{Dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan penuh kasih sayang dan ucapkanlah : Wahai Tuhanku, sayangilah keduanya sebagaimana mereka berdua telah mendidik daku pada waktu kecil.}

[Al-Isra | 24]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Kesusahan ibu dan Ayah membesarkan anak-anaknya. Doa kebaikan dan kesejahteraan.

{Dan kami perintahkan kepada manusia agar berbuat baik kepada kedua orang tuanya. Ibunya telah mengandungnya dengan susah payah. Masa mengandung sampai menyapihnya selama 30 bulan, sehingga apabila dia telah dewasa dan umurnya mencapai empat puluh tahun dia berdoa : Ya Tuhanku, berilah aku petunjuk agar aku dapat mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau limpahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku,  dan agar aku dapat berbuat kebajikan yang Engkau redhai, dan berilah aku kebaikan yang akan mengalir sampai kepada anak cucuku. Sungguh aku bertaubat kepada-Mu dan sungguh aku termasuk orang muslim.}

[al-Ahqaf | 15]

Kredit:Selimutsura