Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Sunday, 26 May 2013

Lemak putih tempe dan sayur campur

Dah selalu masak sambal tempe jer,kali nie nak masak lemak tempe pulak dicampurkan dengan sayur kobis dan sawi sikit.Bila masak cam gini ,adalah sikit kuah untuk bdk2 makan.....tp yg pasti tempe tu diorang x kan amik...tapi....ada tapinya,bdk2 lebih suka kalau tempe yg digoreng ajer......

Bahan-bahan:-
  • 1 keping tempe-potong kecil memanjang
  • 1 mangkuk kecil kobis
  • 1 pokok sawi-potong pendek
  • 1 biji cili merah
  • sedikit sohoon-rendam dan potong pendek
  • 1 kotak santan(200ml)
  • 2 cawan air
  • Garam secukupnya
Bahan blender kasar/tumbuk
  • 1/2 biji bawang besar
  • 3 ulas bwg putih
  • ikan bilis
Cara-cara:-
  1. Masukkan 1 kotak santan,2 cwn air,tempe dan bhn blender ke dlm periuk dan didihkan.
  2. Didihan pertama masukkan sohoon,garam kacau  dan biarkan sekejap.
  3. Didihan kedua ,baru masukkan sayur kobis dan sawi serta cili merah.
  4. Didihan seterusnya rasakan kuahnya,bila kurang garam tambah lagi.Kacau dan tutup api.

Monday, 13 May 2013

Kuih Sagu (Bronok)

Sebelum nie dah pernah buat kat sini dan hari nie buat kuih sagu nie pun masih lagi menggunakan resepi Mama kastam@myresepi....cuma yang bezanya  saya sukat  bahan-bahan menggunakan cawan metrik.
Dan kali nie saya menggunakan esen strawbery sebagai perasanya.Jom layan gambar......

Sesekali layan kuih tadisional nie pun ok gak!...

 Tapi tak de sapa pun yang kat rumah nie nak join makan dgn saya.......dan mungkinkah akan saya buat lagi lepas2 nie???.....



KUIH SAGU(BRONOK)
Sumber cnp :Mama kastam tioman@myresepi
Bahan-bahan ( Loyang 22 cm )
  • 1 gelas sagu biji kecil
  • 3 gelas air
  • 3/4 gelas gula pasir
  • Sedikit pewarna merah
  • 1/2 biji kelapa parut putih sahaja
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 sudu teh esen rose

Cara-cara

  1. Panaskan air + pewarna merah sehingga mendidih.
  2. Masukan sagu, kemudian kacau rata.
  3.  Masukan gula, gaul rata. Apabila adunan nampak pekat sedikit, masukan kedalam loyang 8 1/2 " x 8 1/2 " x 1 "
  4. Kukus selama 20 minit. Walaupun kuih ini boleh di kacau saja di dalam kuali tetapi apabila di kukus, sagunya akan nampak berbiji-biji. Lagi enak rasanya
  5. Apabila sudah masak, sejukan dan potong ikut suka dan gaul dengan kelapa yang telah di campaur dengan garam....siap.

Thursday, 9 May 2013

Kari Ayam tanpa santan

 Kari ayam tanpa santan nie masak utk en hubby jer....kerana dia jer lh yg suka mkn makan,anak2 kurang.....kalau ikutkan,saya pun kurang suka jugak....tu sebab,jarang sangat msk masakan berkari nie....


 #Saya & anak2 lebih suka mkn kari yg bersantan....#
Cicah dgn roti nie pun sedap nih!...........


 KARI AYAM TANPA SANTAN

Bahan-bahan:

  • 4 ketul ayam-dipotong 2 lagi
  • 3 sb serbuk kari Baba's
  • Daun kari
  • Air secukupnya
  • Minyak
  • Asam keping
  • Garam & serbuk secukup rasa maggi

Bahan tumis:

  • 1 biji bawang merah besar-mayang halus
  • 3 biji bwg putih -mayang halus
  • 1 sk halba campuran (yg mengandungi biji sawi,haba,jintan putih,jintan manis)
  • Halia-hiris@ketuk je

Caranya:

  1. Panaskan minyak,masukkan bhn tumis , masukkan serbuk kari ,daun kari dan halba campuran.Biarkan hingga naik minyak dgn api perlahan dan lama.
  2. Masukkan ayam,kacau rata.Tambahkan sedikit air....masukkan serbuk perasa & garam serta asam keping.Biarkan seketika hingga ayam masak@ empuk...dan hingga kuahnya agak pekat.



Saturday, 4 May 2013

Donut gebu


 Esok 5/5/2013,jangan lupa yea utk mengundi....bangun awal2,pergi mengundi awal ...sampai tempat mengundi pun awal dan  x perlu beratur panjang...balik pun awal....haaa,itulah saya hehehe....
Tgh hari tadi saya sempat menguli doh ,nak buat donat gebu,pilihan resepi adalah dari resepi puan Hasue kat sini,tapi  memula google terjumpa resepi nie kat blog Azie Kitchen......
Memang gebulah donat nie dan terima kasih yea sudi kongsi resepi....

 Ada sorang anak yg memang x suka makan donut,tapi bila dapatnya donut nie makan pulak dia.....Alhamdullilah,akhirnya tak payah nak paksa2 dia makan.Bukannya apa,cuma kesiankan dia,bila kat PASTI,time makan ,dan bila dihidangkan donut .. dia x nak makan donut tu.....akhirnya cuma minum air jer dan tgk jerlah kawannya makan donut ......Bila dia dh mula suka makan donut nie,sukanya saya .....



  Mohon di cnp yea resepinya disini....


Bahan-bahan ( Untuk Pelbagai Jenis Kuih-Muih Yg memerlukan doh yg lembut) )

  • 500g Tepung Berprotein Tinggi / Tepung gandum
  • 1 Peket Yis Segera-11gram (jenama MAURIPAN atau apa2 jenama)
  • 50g Marjerin / Mentega
  • 1 Sudu makan(penuh) Shortening(lelemak adunan)
  • 2 Sudu mkn (penuh) gula pasir
  • 2 Sudu mkn Susu Pekat / 2 Sudu mkn Susu Tepung [ikut citarasa]
  • 1 Biji Telur
  • 1/2 Sudu Teh Garam
  • Gula Halus atau topping kegemaran anda
  • 190ml-200ml Air Suam2 kuku(bergantung pd kualiti tepung)



Cara-cara

  1.  Di dalam bekas yang agak besar,tuangkan air suam. Masukkan yis segera,gula pasir,susu,marjerin dan shortening.Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.
  2.  Setelah yis mula berbuih,ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan. Masukkan pula telur yg dpukul sedikit dan juga garam.
  3.  Kacau adunan sehingga sebati dan melekat pada sudu(bila dah sebati tu dkacau satu arah je mggunakan sudu).
  4.  Ayak lagi tepung selebihnya,gaul menggunakan sudu seketika barulah uli menggunakan tangan.- tak perlu habiskan tepung tu kalau adunan sudah boleh diuli.
  5.  Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan..(sisa2 tepung kat dlm bekas tu semua bersih).Doh dah siap dan jika ingin membuat kuih 5 spice roll,boleh la dibahagi 2

 Teksturnya dalamnya memang gebu....




  6.Doh tidak perlu direhatkan,(kalau nak rehatkan pun boleh gak selama 5-10min)boleh terus sahaja dicanai setebal stngah inci(agak2 je) Boleh tmbh sedikit2 tepung jika adunan agak lembik ketika ini..Terap doh mengikut acuan donut atau bentuk kesukaan anda..Doh akan mula mengembang dan ringan sementara minyak dpanaskan dengan api perlahan..Gunakan minyak yang banyak untuk mengoreng.

7. Setelah minyak agak panas(jgn terlalu panas,nanti donut gorengan pertama agak hangus)perlahankan sedikit api,masukkan donut tetapi jgn terlampau penuh sebab donut ni akan mngembang lagi ketika digoreng(sbb adunan mengandungi telur)

 8.Goreng sehingga kekuningan dan toskan. Sedia utk dhidangkan bersama gula halus atau topping kegemaran anda. SELAMAT MENCUBA.. ^_^

Thursday, 2 May 2013

Sambal telur rebus


Happy Labour Day!! dan salam hari khamis semua......................

Kebetulan ada beberapa telur rebus kat dapur dari kenduri kawin.So,nak try masak sambal telur rebus.Agak2 makan x bdk2 nie ha????........bila dh msk ,sorang je anak yg mkn,yg lain2 tu cuma jamah sambalnyer je....terpaksalah kena gorengkan telur dadar......
Ada jugak wt research kt sini,tp resepi tu ada menggunakan halia ,saya kalau boleh nakkan rasa sambal yg asli mcm sambal nasi lemak ....jadi saya wt mcm sambal biasa jer


Bahan-bahan:
  • 3 biji telur rebus
  • 1 biji bawang besar-potong bulat
  • Minyak utk menumis
  • Asam keping
  • Air,garam,gula dan perasa secukupnya
Bahan blender:
  • 15 tangkai cili kering
  • 1 biji bawang sederhana besar
  • 3 biji bawang putih
  • sedikit belacan(jika suka)
  • sedikit air
Cara-cara:
  1. Buangkan kulit  dan goreng sekejap telur rebus,angkat dan ketepikan.
  2. Tumiskan semua bhn blender,hingga naik minyak dan bau.
  3. Masukkan garam,sedikit gula dan bhn perasa serta asam keping,juga sikit air.
  4. Masukkan hirisan bwg besar dan telur yg telah digoreng tadi.Gaul rata.Siap.