Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Friday, 26 April 2013

Pucuk Ubi rebus cicah Sambal Tempe

Dah ber tahun2 lamanya saya x makan pucuk ubi rebus cicah sambal tumis.Kalau ada pucuk ubi pun selalunya masak lemak je,.....pucuk ubi nie,kalau msk lemak adalah kuahnya sikit......walaupun x makan daunnya bolehlah anak2 ceduk kuahnya.
Seminggu yg lalu,adik balik dari kampung,ada sikit bawak pucuk ubi....Sebahagiannya telah pun dimasak lemak ,tinggallah sikit lagi...tu yg rebus je dan cicah dgn sambal tumis,kebetulan kat petiais ada sekeping tempe,potong2,goreng dan campurkan dlm sambal tumis...jadilah sambal tempe.....

teringin nak makan lagi !!!...next time nk gak wt urap pucuk ubi.....tp kat bandar payah nk cari cekur...ermmmm...


Sambal tempe nie memang kerap betul saya masak,anak2 pun suka makan sambal nie(dasar org jawa mmg sukakan tempe).....tapi kena pastikan bila masak sambal nie jgn terlalu pedas,nanti anak2 x sentuh langsung.....so masa nak basuh cili tu kena buang semua biji2 ,tak mau ada yg tertinggal..... Masa nk rebus@ celur pucuk ubi tu, letakkan sikit garam.

Thursday, 25 April 2013

Kuih Peneram


 Selamat petang  dan salam sejahtera....
 Hari nak kongsikan resepi kuih peneram yg saya cnp dari sini.Petang semalam mengulinya,dan tghhari td baru sempat melenyek dan menggorengnya....Aduhai....lotih jugak nak membuatnya....dok depan api lelama,sampai berpeloh2 dibuatnya......serik!!!...sian anakku yg sorang tu nak mengemping pun kena tunggu mamanya siap dulu.....

Tapi apa yang penting sekali,dapat merasa membuatnya sendiri....makan tu mmg suka,tp lepas2 nie dh x maulah nk buat sendiri...kalau ada org tolong tu lainlah citer.....heheheh....Apa2 pun thanks yea Azlina sudi share resepi kuih ini.....Mula2 tu mmg ikut bulat2 resepi ini,....bila air gula dh dicampurkan dgn tepung beras sekampit ,nampak sgt adunan agak lembik,maybe saya guna gelas yg lebih besar dari gelas Azlina kot.So,ada penambahan sikit tepung beras dan tepung gandum tu.....


KUIH PENERAM
Sumber cnp :Azlina@terminalhijrah
BAHAN2NYA 

  • 1 kampit tepung beras cap 3 gajah (jgn guna yg gambar 1 gajah tu..)
  • 1 gelas penuh gula pasir )
  • 600 gm gula merah ) dimasak dgn daun pandan
  • 1 gelas air )
  • Sedikit tepung gandum
  • Secubit garam ( ini saya pandai2 tambah )

CARA MEMBUATNYA
  1. Gula merah dan gula pasir dicampurkan segelas air, secubit garam & daun pandan dimasak hingga hancur gulanya. Ditapis.
  2. Dah sejuk, masukkkan sekampit tepung beras dan gaulkan perlahan-lahan hingga sebati. Agak-agak kalau masih lembik adunannya masukkan sesudu demi sesudu tepung gandum dan stop bila adunan dah tak melekit dan boleh dibentuk. Dicanai dan bentukkan bulat. 
  3. Ambil adunan bulat tu dan letakkan dalam piring yg telah diisi minyak masak. Dalam keadaan terendam dgn minyak gunakan jari dan lubangkan bahagian tengahnya.
  4. Panaskan minyak. Bab menggoreng ni kena jaga sebab kalau minyak tak cukup panas dia tak jadi cantik & kalau terlalu panas pun tak menjadi. Kuih ni memang banyak songeh..
  5. Buatlah sampai adunan habis.
*********************************************
Ni dia gelas yg saya guna tu....dan bahannya ada tambah2 sikit.....alhamdullilah menjadi jugak!.....


Bahan:-
6 cawan metrik tepung beras
1/2 cawan metrik tepung gandum
1 gelas gula merah
1 gelas gula pasir(kalau nk manis lg boleh tambah,yg nie sedang2 elok)
1 gelas air(lebih kurang 350ml air)
 Caranya sama seperti  resepi Azlina.Cuma cara yg ke 3 tu saya x buat,kerana adunan saya x lah terlalu lembik dan bila dh digelek ,senang utk diambil......



Wednesday, 24 April 2013

Sambal Cili Padi


 Hari nie makan yg simple2 jer,nasi dgn telur dadar,sawi goreng dan sambal cili padi.Alhamdullilah,kenyang .....kalau nk tau,sambal nielah yg selalu laku ......mmg cepat habis,licin pinggan.......Hanya tumbuk kasar  semua bhn,..cili merah,cili padi,bwg merah,bwg putih dan belacan.Gorengkan sikitkan bilis hingga garing,ketepikan.Kemudian, tumiskan bhn tumbuk td hingga kering,masukkan garam & perasa,asam keping,akhir sekali masukkan ikan bilis garing,kacau dan angkat....memang terangkatlah.....sambal nie x letak air sbb mmg nk betul2 kering,kalau tidak nanti ikan bilisnya x rangup....

Sedap! inilah sambal fav kami.....

Mempelam -inilah hasilnya...

4 tahun yg lepas,masa tu ada pameran  lanskap di perkarangan tempat letak kereta berhampiran dengan pasaraya billion,di situ ada juga yang menjual benih2 pokok buah2an ,bunga2an ,ulam2an  yang ditanam dalam polybag kecik2......baja utk pokok pun ada dijual.....
Memang niat hati bila dtg situ nk beli anak2 pokok x kisahlah pokok buah2an atau pokok bunga.....tp lebih tertarik pada anak2 pokok buah2an lah ....saya ada beli anak2 pokok pelam ,kedondong,limau bali,mangga epal.....tertarik sebab dalam 2 thn ia akan mengeluarkan buah,pokoknya pun rendang.......
Dan sejak setahun yg lalu,pokok pelam yg saya beli tu sudah pun berbuah,banyak jugak buahnya....alahai rendang pokoknya ...senang utk memetik x perlu panjat2......Anak2 pokok yg saya beli nie,ditanam di kg jer.....kt sana banyak tanah lapang,dan bila adik-beradik balik berkumpul,bolehlah mkn  buah2 sambil bercerita....


 Masa beli anak pokok tu memang tak tau pun buahnya beso cam nie,cuma ingatkan yg biasa2 jer.....anggaran mcm besar kepala bdk2 umur 2 thn....haaa,beso tuuuu!!!...



 Emak cakap nie pelam kelapa nie,beso betul buahnya.....tak pernah tgk lagi buah pelam beso cam gini.....mmg excited tgk,siap belek2 lagi buah pelam tu.....


 Memang tak sia-sia saya beli anak pokok mempelam nie....dan sekaranag nie,banyak betul buahnya...bila dah ada pokok sendiri rasa seronok tgh buah yang banyak kat dahan2 pokok dan rasa puas jugaklah makan.........


 Masa blk kg tu,sempat petik 4 biji buahnya......bawa blk ke rumah....rasanya lemak2 manis,sedap!....tp kalau nk sedap jgn tunggu dh msk baru nk mkn.....

Tuesday, 23 April 2013

Ikan Asam Pedas & Pucuk Paku goreng belacan

menu hari nie pun asam pedas jugak.....cuma hari nie guna ikan pulak,kalau guna ikan alamat anak2 x mknlah.... nasib baik anak2 suka amik kuahnya.....ada jugak goreng sikit ikan kembung ,tupun utk anak2 jerlah.....

Anak2 juga suka mkn pucuk paku goreng nie.....salah satu fav sayuran kt umah nie...
alah,goreng2 biasa jer.....letak belacan sikit,bwg merah,bwg putih,cili ...tumbuk dan tumiskan...




Kami anak beranak suka mkn masakan asam pedas,tp kenapalah en hubbyku  xsuka betul mskan asam pedas nie......pelik betulllah hubbyku sorang nieee!!.....adoiiii hai........

Ayam Asam Pedas

Entry tertunggak jer nie,masak dh lama,tinggal lg nk publish jer.....
Asam pedas mmg fav kami anak beranak,kecuali en hubby,kalau guna ikan  msk asam pedas,takut2 anak tercekik tulang,so selalu buat gunakan ayam je.....taklah khuatir sgt.....sesekali tu bolehlah,kalau teringin nk mkn ikan....
Resepi yg cukup mudah utk dimasak.....sama mcm teman diluar sana....cuma saya lebih suka gantikan daun kesum dengan daun limau purut.....ermmm,wanginya daun limau purut tu......

AYAM ASAM PEDAS

Bahan:-
  • 1/2 ekor ayam-potong 8
  • Asam keping
  • Sedikit serbuk kunyit
  • Daun limau purut/bende/daun kesum
  • Air dan minyak secukupnya
  • Garam,gula dan bhn perasa secukupnya
Bhn blender:-
  • 15 btg cili kering-rendam dgn air panas@direbus sebentar.
  • 1 biji bwg besar
  • 4 biji bwg putih
  • Halia
  • Lengkuas

Cara-caranya:-
  1. Basuh ayam dan bersihkan.
  2. Bersihkan cili,buang biji2nya dan blender bersama bhn2 yg hendak diblender.
  3. Panaskan minyak,masukkan bhn blender dan serbuk kunyit.Tumis hingga naik minyak.
  4. Bila dh agak kering dan naik minyak,masukkan ayam dan kacau rata hingga bhn2 tumis tadi meresap ke dlm  ayam.
  5. Masukkan air,garam ,gula dan bhn perasa serta asam keping.Biarkan sehingga mendidih.
  6. Masukkan daun limau purut dan bende,didihkan sekejap lagi dan bolehlah tutup api.
  7. Hidangkan.

Sunday, 21 April 2013

Kenduri Kawin semalam dan rojak buah

 20 April 2013,Jam 12.30pm.
Menghadiri majlis perkahwinan anak jiran setaman dgn rumah lama,x jauh dr umahku,cuma selang 5 buah rumah je....sejak pindah rumah baru nie pun masih lagi setaman jugak....cuma bukan sederet lagilah........


 Anaknya ada 2 org je,sepasang,1st ,lelaki dh kawin dan dh dpt anak sorg pun...yg nie adiknya pulak yg  kawin...dapat org Kelantan...

 Rojak buah yg sempat ku packing kt mangkuk polistren...



 Majlis ni diadakan di Dewan KLIUC.Meriah sungguh majlis,siap ada dayang2 lagi yg membawa brg hantaran.Para tetamu di jamu dgn hidangan nasi putih,nasi beriani hujan panas,ayam goreng berempah,dalca,sambal sotong,acar manis,daging msk hitam dan buah sunkist.


 Pandangan pelamin yg cukup indah...



 Di satu sudut pulak,ada meja menghidangkan gula2 utk bdk2....marshmelow.gula2,coklat2 ,siap ada badut lagi yg buat belon utk kanak2.....Di luar sikit ada menyajikan kuih muih serta rojak buah...


Lepas makan,jumpa kawan lama ,kak Wan...dulunya dia tu jiranku jugak,tp lepas dia pindah balik terengganu,dh jarang2 sekali berhubung.....
Mulut nak lagi makan,tp kena salam dulu sebelum balik....lepas salam sempat lagi amik semangkuk rojak buah dan 4 ketul  karipap....buruk beno perangai ..hihihi....takpe2 amik pun sbb ada bdk2,kalau x de bdk2 malu gak nk amik......

Apam salju@Beras

Dan selamat tghhari......
 2 hari yg lalu blog Kak Rose tayang apam beras,rasa teringin pulak nak buat.......bhn2 dh ada,cuma nk x nk je buat........
dan akhirnya cair juga hati ini......haaa nilah hasilnya apam beras yang saya buat.Apapun terima kasih banyak2 pada penyumbang resepi ini dan yang sudi menge"share"nya..............


Bahan-bahan:-
  • 2 cwn nasi
  • 2 cwn tepung gandum
  • 2 cwn tepung beras
  • 1 cwn brown sugar
  • 3/4 cwn gula pasir(dua2 gula pasir pun takpe)
  • 2 1/2 cwn air
  • 2 sudu kecil yis (mauripan)
  • kelapa parut dgn sedikit garam

Cara-cara:-
  1. Blend nasi dan air sehingga hancur(masukkan air sedikit-sedikit..blend sampai halus)
  2. Setelah hancur, campur brown sugar dan gula ke dalamnya dan blend sehingga sebati.
  3. Dlm bekas lain,satukan tepung gandum,tepung beras dan yis.
  4. Selepas itu,masukkan bahan cecair tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati.
  5. Perap selama 3 jam.
  6. Panaskan pengukus dan balut penutupnya dengan kain.
  7. Sapukan sedikit minyak pada acuan kecil.
  8. Masukkan dlm acuan kecil dan kukus selama 15 minit..
  9. Hidang bersama kelapa yg telah di gaul dengan sedikit garam..atau enak dimakan begitu saja.
Sumber rujukan:-

Wednesday, 17 April 2013

WW-Durian oh! durian

Terliuq sungguh tgk gambar nie.....tu lum lagi dpt mkn......
 Durian oh! durian,sedap sangat ke rasanya?.....walaupun ia digelar raja segala buah,tp peliknya en hubby dan anak2 saya tak suka betul dgn buah ini....kenapa yerk?.....saya, punyalah cukup suka makan..tp disebabkan diorg nie terpaksalah bertahan....bertahan dari membeli...bertahan dari menyimpan dlm rumah dan bertahan dari nak makan......

Nie pun dapat 2 biji free...member bagi....melantaklah ku sorang2......sesekali tu ada jugak colet sikit2 kt mulut anak2.....hihihi....nak termuntah diorg bila rasa lidahnya terkena cebisan isi durian ini.......

Tp kalau ada org nak bagi tu,amik jer...taknak tolak2.....angkut terus.....yg x bestnya kena mkn sorang2 lah....x de teman nak makan....sian saya kan!.......dah tu kena buang siap2 x leh simpan saki baki termasuk kulit2 nya sekali......
Pantang sekali bg en hubby,kalau ada tercium baunya....mulalah bising nanti.....

Tuesday, 16 April 2013

Tauhu goreng bawang putih

 Tauhu goreng bawang putih.
Hari nie nak kongsikan masakan tauhu yang saya goreng tapi menggunakan bwg putih  cincang yg banyak.Ada yg pernah buat x?......Nie 1st time buat...selalu buat utk ayam je....tp kalau letak kacang panjang@ kcg buncis pun sedapk gak kan!......


Bahan:-
  • 2 keping tauhu dipotong kecil
  • 1 @ 2 batang cilimerah-potong menyerong
  • Carrot
  •  6 biji bawang putih-cincang halus(kalau x suka boleh kurangkan)
  • Bawang merah besar-hiris nipis
  • Sedikit kicap cair
  • Sos tiram
  • serbuk secukup rasa
  • minyak secukupnya
Cara:-
  1. Goreng tauhu separuh masak.Ketepikan
  2. Goreng bwg putih cincang hingga garing dan kekuningan.Asingkan sikit utk taburan atas tauhu nanti
  3. Masukkan semua bhn.Kacau rata,masukkan pula sos tiram,kicap cair dan serbuk secukup rasa.
  4. Akhir sekali baru masukkan tauhu goreng dan sebatikan.Taburkan baki bwg putih goreng atas tauhu.