Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Tuesday, 26 February 2013

Bawang putih goreng

Sapa suka makan bawang putih?cuba komen sikit......apa rasa agak2nya?......
Utk makluman semua,saya suka sangat2 makan bawang putih,kalau masakan tu mesti letak banyak bawang putih.....my hubby pun suka jugak makan bawang putih........
tapi tak derlah nak makan mentah2......
berperingkat jugaklah nak buat bawang putih goreng nie....memula kupas dulu kulitnya,bukan sikit tau!!!...
esoknya,xtvt menghiris pulak,saya suka potong mcm batang mancis tu,memanjang ........
proses memotong@menghiris adakalanya buat jari2 pijau,pedih.......
tu yang kadang2 stop jap,simpan dlm petiais,sok sambung balik.....huhuhuhu.......
Tapi kalau rajin ,habis hiris dalam 10-20 biji, terus goreng.....sambil2 tu kerja 2 menghiris masih lagi dijalankan....
Bila gi market ,kekadang tu ada juga belek2 bwg putih goreng yg kt dalam balang kecik......ya,ampun...mahal gilerrr.....tak maulah beli,baik wat sendiri......



Letak dalam sup pun sedap.....hubby lebih suka kalau taburkan kt atas kueytiaw.....dia kalau nk mkn kueytiaw,dia akan goreng sendiri......sebab dia msk lebih sedap daripada saya msk.....hihihi...,mmg cukup semua rencah......

Bawang Putih digunakan dalam bentuk segar (Untuk masakan dan perubaatan), dikeringkan dan juga diproses dalam bentuk serbuk . Penyimpanan yang sempurna membolehkan bawang putih tahan lama sehinga beberapa bulan. Di Malaysia semua bangsa menggunakan bawang putih dalam masakan harian terutamanya masyarakat Cina dan menjadi satu kemestian.Info lanjut di sini...........

Monday, 25 February 2013

Cari pokok bunga...

Bulan yang lepas,baru sebulan lebih kami dok kat rumah baru nie....
banyak betul yang nak dinaiktarafkan.....rumah barulah katakan....
semuanya kosong.....nak2 lak ruang tamu .....semuanya masih lagi belum berisi...
bukannya x mau nak beli perabot,cuma sekarang nie duit lebih penting lagi utk anak2......
maklumlah ,ada sorang anak tu nak saya pindahkan sekolah yang lebih baik....bukan sekolah lama x bagus...
cuma senanglah nanti bila dpt sekolah  dalam 1 sekolah yang sama dgn kakaknya....
Kakaknya awal2 tahun lg dh masuk.......

 Satu petang tu  jalan2 kt Ikea......niatnya memang nak cari alatan rumah........tp fikir2 hanya sekadar tgk2 dulu.......masih banyak lg nak guna $$$$ utk rumah yang masih dalam pengubahsuaian.......
Dalam pada nak mencari peralatan rumah tu sempat lagi membelek2 bunga2....
tgk2 taklah mahal sangat,so amiklah 2 pokok bunga nie.....pilihan pun x banyak ......

 Pokok bunga nie tak cantik mana pun dah tak berbunga pulak tu.....tapi masih jugak nak beli...huhuhu....
maybe daunnya tak kan gugur......dan takdelah daun2 kering gugur...mmg malas sungguh nak menyapu kat luar rumah.....

 Yang nie pulak namanya Chrysanthemum.Bunganya memang cantik.....nampak bunganya yg kembang nielah yang nak sgt2 beli.....tak mahal ,cuma RM6.90....


Mulanya letak kat depan rumah,tapi malas nak menyiram......
lagipun kt depan tu masih lagi direnovate.......
kang mati pulak pokok bunga nie.....tu yang amik letak kt balkoni belakang rumah....
masa beli bunganya baru 2 kuntum yg kembang,la nie dah berkuntum2 yg kembang......

Tuesday, 12 February 2013

Kacang panjang goreng tempe


Tadi sempat masak cincai2 jer,coz hari nie masuk kerja shif petang...biasanya amik shif malam jer.....chek punya chek menda2 kat esbok,tak banyak pulak stok sayuran & ikan@ayam....cuma ada saki baki kacang panjang & tempe .....Sok @ lusa nie nak kena pi shopping jugak barang2 dapur,lau x ...makan telur jerlah....huhuhu.....

Bahan-bahan:
Kacang panjang--potong menyerong
Tempe--potong kecil 
Soon-rendam & gunting pendek
Bawang besar
bwg putih
ikan bilis
cili merah
Garam & serbuk secukup rasa
minyak

Caranya:
Tempe digoreng garing,angkat dan ketepikan.
Dalam kuali yg sama,kalau banyak minyak ..kurangkan sikit,masukkan ikan bilis,goreng garing sedikit...baru masukkan bwg merah & bwg putih serta hirisan cili merah.
Bila dh agak layu,masukkan kacang panjang & soon...kacau sebati...perasakan dgn serbuk secukup rasa  & garam.
Akhir sekali baru masukkan tempe yg siap digoreng tadi....ok siap.

Monday, 11 February 2013

Makan Kuih jer....


 Wow!!!!!Seronok betul hari2 dapat makan kuih....
Beberapa hari  yang lepas,dapat makan kuih nie pulak....
adik hantar kat umah....satu hari 1 jenis kuih...
Kat sini ada 2 jenis kuih ,koci dan kosui....
dihantar pada hari yg berbeza.....
hari nie sebab CNY tu yg tak de kuih.....


Kuih Kosui nie mmg fav betul...dulu pernah buat sebab gara2 nk mencuba...hihihi.....tp agak lembik sedikit...lepas nie kalauuuu nak jugak cuba buat  kena google resepi yg lain pulak.....

Friday, 8 February 2013

Sarapan pagi yg simple-Cucur ikan bilis

Hari nie nk letak N3 tertunggak je...kebetulan sifat rajin datang tiba2...kalu x bila lg kan!
Malam nie pasti ramai yg dah mula berangkat utk balik ke kampung....saya pun sama gak,malam nie nak bertolak ke Perak,kebetulan ada kwn suami nk melangsungkan perkahwinannya esok....anak2 cuti seminggu,tp maknyer x de cuti..nie pun kena amik cuti 1 hari.....dan raya cina kena keje...


Sesekali buat cucur nie best gak kan.....ditambah pulak perut tgh kosong.......

Bahan-bahan:
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 cawan air
  • Garam secukupnya
  • 1 sk soda bikarbonat
  • 2 biji cili merah-potong halus2
  • daun sup-racik halus
  • minyak utk menggoreng
Bahan kisar kasar:
  • 1 biji bawang besar
  • Segenggam ikan bilis
Caranya:
  1. Masukkan semua bhn dan bahan kisar ke dlm mangkuk kecuali air.
  2. Tuangkan air sedikit demi sedikit dan kacau sebati.
  3. Biarkan seketika,barulah mula menggoreng.

Syoknya dapat makan kuih....


 Kuih nie mmg fav saya,dulu pernah buat tp x selembut dan seringan mcm kuih yg diorder nie......

 Petang semalam ,adik hantar kuih nie,...alahhh kuih puteri ayu lah...Sejak beberapa hari nie,ada jer stok utk minum ptg.....lepas2 nie dh x yah lg nk buat kuih utk minum2 ptg....hihihi....
Kebetulan sekarang nie adik dpt tender sebuah institusi tu...dia suruh sediakan sarapan pagi dan kuih muih utk minum ptg....

Tp bukan adik yg buat kuih nie,dia cuma tempah je....sampai masa dia amik dan hantar.....dan bila ada yg terlebih2 tu dia pas2 lah kat sini.......wah untungkan saya,hari2 dpt mkn kuih free.....hahaha...

Lemak Pucuk Paku + Tempe

Assalamualaikum ........
Lemak Pucuk Paku sudah semestinya fav saya ,anak2 suka jugak tapi x mcm saya suka......Memandangkan seikat pun x banyak,so saya beli dalam 2 ikat......memang sudah sinonim dgn anak tekak saya kalau pucuk paku nie masak lemak,kekadang tu ada jugak sesekali goreng belacan,ummphhh....memang sedap...Saya suka kalau kuahnya pekat2 sikit.....
Bahan:
  • 2 ikat pucuk paku
  • 1 kotak santan
  • 2 1/2 cawan air
  • Tempe-potong pendek2
  • Garam

Bhn kisar/tumbuk:
  • 1 biji bwg besar
  • 2 biji bwg putih
  • ikan bilis
  • 3@4 biji cili hijau
  • kunyit
Cara:
  1. Siang & potong pendek2 pucuk paku.
  2. Tuang santan & air ke dlm periuk,masukkan bhn kisar & tempe.Biarkan mendidih.Perlahankan api.
  3. Masukkan garam dan pucuk paku.Bila dh masukkan pucuk paku tak perlu biarkan mendidih lama.























































































Thursday, 7 February 2013

Favourite anak2 tu yg masak benda yg sama jer...


 Salam hari khamis dan selamat petang....
ALhamdullilah masih lagi diberi peluang utk saya bernafas dan mengecapi kehidupan di dunia ini....
Dah lama sgt saya menyepikan diri,lantas hari nie nekad nak update entry juga...hanya yang simple2 aje...x de yg rumit2.....Ayam masak kicap pedas nie mmg fav anak2 dan maknyer sekali..


 Masak cam nie kerap pun x pe,lagipun mmg anak2 akan makan,kekadang tu sampai menjilat jari...tapi jangan masak kari,mmg  x kan habis..walaupun msk sikit......
Cuma tambahkan sikit cili blender,yg lain2 tu mcm biasa org lain msk....