Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Tuesday, 31 January 2012

Ikan Pekasam

 Assalamualaikum...w.b.t....
Hari ini lunch simple aje....sup ayam,ikan pekasam goreng,sambal belacan dan salad/timun.
Oklah  tu ,bagi saya yg ingin berdiet,sup ayam pun main rebus je,x ditumis...
Tapi kalau dah ada ikan pekasam nie,tak payah lauk lain pun tak apa....memang menyelerakan.,lagi2 dgn adanya ulaman salad/timun dan sup ayam utk kuahnya.....
Bila tibanya bulan puasa lagi best,kalau ada ikan pekasam nie.Daripada x nak makan masa bersahur,bila terpandang je ikan nie ,gerenti 2@3 pinggan ..........

Dulu2 pernah gak wat ikan pekasam nie...dulu my hubby suka memancing,memancing bukan tempat yg dekat2 dgn rumah.Ha...nun jauh disana  ditasik Banding.Di situlah selalunya dia dan kawan2nya akan pergi selama 3 hari 2mlm..Balik memancing tu mesti bawa banyak ikan....ikan kelah ada,ikan sebarau ada....yg lain2 tu x tau sgt nama2 ikan.
Saya kalau ikan sungai ke,ikan tasik ke,...x berapa minat.Tapi kalau ikan yg kecik2 tu adalah ambik utk wat ikan pekasam.Kalau yg besar2 tu ,bagi org je lah.

Bahan-bahan:
Beras-digoreng  hingga kekuningan tanpa minyak
Asam keping/gelugur
Garam dan sedikit gula
Ikan


Cara-caranya:
1.Ikan disiang dan buangkan isi dalam perutnya.Basuh dengan asam keping @ air asam utk menghilangkan bau hanyir.Toskan.
2.Masukkan ikan ke dlm bekas dan susun selapis-selapis dengan asam keping dan garam .Buat hingga habis.Perap satu malam.
3.Beras yg sudah digoreng,dibiarkan sejuk seketika.Kemudian blender,jgn hancur sgt.
4.Esoknya,basuh semula ikan yg diperap dan toskan.
5.Lumurkan ikan dengan beras hancur tadi,kemudian masukkan ikan ke dlm bekas yg bersih dan susun selapis-selapis,masukkan juga beberapa keping asam gelugur/keping dan garam.Buat hingga habis dan lapisan atasnya taburkan sedikit gula.
6.Peram lagi lama,lagi sedap.isi dan tulangnya jadi rapuh dan lembut.
*kalau ikut arwah mak mertua,dia suh letak gula sikit,supaya isi nya lembut dan tulangnya rapuh.


**********************************************
myda_ahmad

******************






Monday, 30 January 2012

Kek Oren

.
Assalamualaikum dan salam seawal pagi....
Jam didinding sudah menunjukkan jam 12.30am,
mata tersangatlah mengantuknya....baru balik keje jam 11.mlm....hari nie kena keje petang....
nak x nak,kena continue N3 nie yang petang semalam buat...
buat pun kelam-kabut,nak cepat habis....yelah,hati memberontak ingin nak buat kek oren in,tapi masa tidak mencukupi,last2 x fikir panjang terus buat aje...petang dh lah nak gi keje,hati kata sempat2.....buat....time nak gi keje pun tergesa2 nak cepat,akhirnya sempat juga kek oren nie masak.....
nie lah dia rupa kek oren saya.....kurang naik dan bantat,tapi alhamdullilah sedap jugak....saya godek2 resepi ni dari blog periuktanah.Menurutnya KAn pun ambil resepi ni dari Majalah Saji Online

Bahan-bahannya:
Bahan A:
200 gm mentega-suhu bilik
1 sudu besar ovelette

Bahan B:
5 biji telur gred A- asingkan kuning dan putih
225 gm gula kastor
35 gm susu cair
1 sudu besar perisa oren- k.An gunakan sunquick limau mandarin

Bahan C:
250 gm tepung superfine-
1/2 sudu teh garam
1 1/2 susu teh baking powder

Cara membuatnya:

K.An gunakan teknik buat kek macam zaman dulu-dulu sebab K.An agak fobia kek tak naik jika menggunakan teknik yang ditunjukkan kat resepi asal,

1. Pukul bahan A hingga kembang.
2. Pukul putih telur di dalam mangkuk berasingan hingga berbuih kental
3. Pukul kuning telur bersama gula hingga kembang. Cedokkan putih telur( yang kembang sahaja- sebab yang tertinggal tu adalah air yang selalu menyebabkan kek tak naik sempurna) dan masukkan ke dalam adunan kuning telur. Gaul rata. Masukkan adunan A dan pukul sebati menggunakan speed sederhana.

4. Akhir sekali campurkan pati oren, susu cair dan bahan C yang telah diayak bersama. Gaul rata. Masukkan adunan ke dalam loyang yang teah dilengserdan dialas kertas minyak dan bakar pada suhu 160 -180 darjah Celcius hingga kek masak. (K.An gunakan loyang bulat berukuran 24 sm.) Sejukkan sebelum disapu krim keju.
*saya x sapu dgn krim, masih belum pandai lagi...

Friday, 27 January 2012

Sandwich Telur


Assalamualaikum dan selamat mlm.....
You all dh dinner ke?menu apa utk dinner?saya simple je ,hanya mkn sandwich.Ingatkan nk diet ,x nk mkn mlm.tp nafsu mkn melebihi segala-galanya...tak boleh ditahan2.....itupun cuma letak sikit je mayonis......
nyummy...nyummy....sedapnya....

Bf Pagi tadi

Assalamualaikum w.b.t.....
Ini adalah menu utk bf pagi tadi,simple je...main campak2 je.....yang penting enak dan sedap dimakan.
Malas nak tumbuk2 ,main blender je semua bahan-bahannya....Saya suka masak nasi goreng yang merah,kalau yang putih tu cuma anak2 je yg suka.....kalau yg nie 2 pinggan pun jalan....penyediaannya sgt simple, tp nak juga blogkan utk tatapan anak bila besar kelak.

Nasi Goreng citarasaku
by:myda_ahmad

Bahan-bahannya:
Nasi putih
10 tangkai cili kering
1/2 labu bawang merah
2 ulas bawang putih
ikan bilis
belacan
sedikit sos soya@kicap cair
garam dan bahan perasa
serbuk pati sedap
Daun ketumbar & Salad--utk hiasan

Caranya:
Blender semua bahan-bahan.Kemudian tumiskan dan masukkan nasi.

Jalan2 lagi-Menara Condong,Taman Tasik Taiping,Lumut,Kuala Trong,Perak



Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Cuti CNY ini mesti ramai yang nak pergi bercuti @ nakbalik ke kampung kan.....
Tidak ketinggalan juga,saya dan keluarga pun mengambil kesempatan CNY ini utk pergi bercuti....

Pada mulanya,apa yang dirancang tidak menjadi.Sebetulnya kami nak balik ke kampung.Tapi disebabkan ada sebab tertentu,kami tukar plan,kami nak pergi bercuti di Bukit Merah Laketown saja.

Lagipun di Bukit Merah Laketown ,kami tidak perlu menyewa @ booking penginapan kerana kami menginap di apartment kawan my hubby....free lagi ,x perlu bayar apa2....

Pada mulanya ,kami melalui jalan highway Plus.Tapi kami kena batalkan hasrat kami utk melalui highway kerana traffic jam sudah mula berlaku,kereta pun ada langsung yang berhenti terus...tak boleh jadi nie..akhirnya ,kami ikut jalan lama je....melalui jalan yang tak pernah kami lalui utk pulang ke kampung....biasanya lalu highway plus je....




Pengembaraan kami melalui jalan lama,mengambil masa yang lama kira-kira 10 jam baru sampai ke destinasi.Juga sempat menyinggah di Menara Condong,Teluk Intan.Setibanya di Pantai Remis,sempat lagi untuk melihat keadaan di Waterfront,Teluk Batik,Lumut....Tetapi keadaan tidak mengizinkan,hujan renyai-renyai pula turun dan keadaan hari yang hampir gelap.

Bertolak dari pukul 12.30pm sampainya lewat jam 10.00malam.Percutian kami selama 3 hari 2 malam ini sangat menyeronokkan.Daripada tempat2 yg tak pernah kami lawati lagi sebelum ini ,sudah sampai juga akhirnya.



CNY yang lalu,sempat jalan-jalan ke Menara Condong,Teluk Intan

 

Tidak mahu melepaskan peluang utk bergambar di depan bangunan Menara Condong.



Pemandangan di Taman Tasik Taiping waktu senja.



Pemandangan Taman Tasik Taiping bila senja menjelma.






Gambar ini diambil di Kuala Trong,Perak.


Melawat tempat kilang arang kayu di Kuala Trong,Perak.
 


Tempat utk menempatkan kayu2 utk dibakar.



sebahagian kayu2 yang akan dibakar utk dijadikan arang.


Pemandangan di Lumut,berhampiran dengan Waterfront,Lumut.


 



Taman Tasik Taiping



Untuk kenangan bergambar di Tasik Taiping....Muka mimik x nk bergambarlah tu....



Kenangan bersama anak-anak






Pemandangan di Waterfront,Lumut.


***********************************************
myda_ahmad

**********************















Thursday, 19 January 2012

Kuih Puteri Ayu

Assalamualaikum dan selamat petang.....
Sebenarnya semalam lagi nak buat kuih ini,kelapa pun dah beli semalam,tetapi tak berkesempatan kerana suami ajak gi hantar kereta untuk diservis di MTR Toyota Kajang......dia tak mahu duduk lama kat  sana ,katanya banyak kerja sedang menunggu....so,saya kena  drive sebuah lagi  follow dibelakangnya......

Hari ni nak cuba buat kuih ini dan nak gunakan kelapa yang tersimpan kt petiais itu.,nak dibuang sayang pulak.....bila dh siap masak,nampak macam kelapa tu kekuning2an....tak nampak putih.....tak apalah nie1st time buat,apa2 pun bila dimakan  sedap jugak.....saya buat 1/2 adunan saja.

Sumber resepi: mama kastam tioman @myresepi.com
http://www.myresipi.com/top/detail/7291
  • 4 cawan tepung gandum-saya guna 2 cawan je
  • 1 1/2 cawan gula caster -saya letak 3/4 cawan
  • 3 biji telor -saya letak 2 biji
  • 1 1/2 cawan santan ( di ambil dari 1 paket ( 50 gm )santan segera +1 1/2 cwn air ) -saya letak 3/4 cawan
  • 1 sudu makan ovelette -saya letak 1sk
  • 1 sudu makan baking powder -saya letak 1sk
  • 1 sudu teh pewarna hijau
  • Inti kelapa
  • 1 biji kelapa parut putih sahaja
  • 2 sudu teh garam
  • 1 sudu makan tepong ubi
Cara-caranya:
  1. Ayak tepong bersama baking powder, ketepikan.
  2. Putar telor + gula sehingga betul2 kembang.
  3. Masukkan ovelette dan pewarna hijau, putar lagi sehingga sebati.
  4. Masukkan tepong sedikit demi sedikit berselangseli dengan santan sehingga habis.
  5. Inti kelapa- satukan semua bahan, gaul sehingga rata.
  6. Sapu acuan dengan minyak, ambil sedikit inti kelapa, tekan2 dalam acuan tadi, tuang adunan. Kukus selama 5 minit.

Ayam Lengkuas Berlada

Assalamualaikum......
Menu untuk hari ini adalah Ayam Lengkuas Berlada.Masak pun ikut citarasa sendiri.Sedap mata memandang,sedap lagi mulut yang menggunyah.....Apa2 masakan yang menggunakan lengkuas mesti sedapkan....lagi2 kalau masak asam pedas mesti letak lengkuas.....




by:myda_ahmad


Bahan-bahannya:
Ayam-dipotong2 kecil
serbuk kunyit
 Cili kering-direndam & blender*
3 ulas bawang putih*
1/2 ulas bawang besar*
1 biji bawang besar-dihiris
1sb sos tiram
sedikit sos cili bawang putih
1inci halia*
1 inci lengkuas*
1 asam keping
tomato-belah 4
daun ketumbar-hiasan
sedikit garam,gula dan bahan perasa
minyak

Cara-caranya:
1.Ayam dilumur dengan serbuk kunyit ,garam dan digoreng.
2.Blender bahan bertanda *.Kemudian tumiskan hingga sedikit kering.Masukkan sos tiram sos cili bawang putih dan sedikit  air.
3. Akhir sekali, ayam dan hirisan bawang besar,tomato,asam keping,sedikit garam,gula serta bahan perasa.

***************************************************

myda_ahmad 

*****************


Tuesday, 17 January 2012

Paprik Ayam

Assalamualaikum  dan selamat petang....
Paprik Ayam adalah salah satu masakan kegemaranku dan family....biasanya kalau makan kat kedai2 seafood mesti order paprik ayam...kena sebut betul2 ..paprik ayam!..bukannya paprik aje,...kerana suami  dan anak2saya tak makan daging,kalau udang tu bolehlah sikit2....
Masak semalam lagi....cuma baru berkesempatan nak mengupdate kat sini.....


 campuran sayur tak banyak,hanya bunga kobis dan kacang panjang,letak banyak sayur pun bukannya dimakan...cuma ambik yang disukai je....


Paprik Ayam
by:myda_ahmad


Bahan-bahan:
Ayam bahagian dada-2 ketul(potong kecil2 )
2 ulas bawang putih-diketuk
1/2 biji bawang besar-dihiris nipis
Kacang panjang-potong pendek2
Bunga kobis-dipotong2
Sedikit belacan
2 sb cili kisar
1 sb sos tiram
1 sb sos soya@kicap manis
2 sb sos cili
1 sb serbuk pati knorr
Sedikit garam
Sedikit minyak
Sedikit air


Cara-caranya:
1.Ayam digoreng sebentar dengan minyak  hingga sedikit masak,kemudian masukkan bawang putih.
2. Masukkan cili kisar,sos tiram,sos cili,sos soya dan belacan,goreng sekejap,baru masukkan sedikit air.
3.Masukkan kacang panjang,kobis bunga kobis,bawang serta serbuk pati knorr dan sedikit garam.


*biasanya kalau masak paprik ada juga letak carrot,tapi kali nie carrot dah habis,cuma letak kacang panjang dan kobis bunga.Daun limau purut pun tak de,kalau ada lagilah sedap bau aroma2 daun limau .


*****************************************
myda_ahmad

****************

Pau Goreng

Assalamualaikum dan salam hari selasa.....


Memula nak buat roti arab....lepas siap doh dan goreng beberapa ketul...teringat pulak kat dalam petiais  ada lagi lebihan inti kacang merah.Lebihan daripada buat pau yang dulu....lagipun anak yg sulung suka makan pau goreng inti kacang merah.....biasanya kalau beli kat kedai barisan maybank tu  memang tak pernah cukup....... kalau beli dia sorang je yang makan.....




Tapi hari nie nak cuba buat pau macam yang ada jual kat kedai2 depan tu.....rasanya adunannya lebih kurang macam doh cakoi....what ever lah....janji pau goreng ku siap juga....
masih lagi menggunakan resepi sofinar .....cuma ditambahkan inti kacang merah.....

Sumber:sofinar@myresepi

Bahan-bahannya:
  • 2 sudu besar mentega
  • 2 sudu besar minyak masak
  • 2 sudu besar gula
  • 300 ml air suam
  • 6 g yis
  • 500g tpg gandum
  • Inti kacang merah--utk isi dalamnya*beli yang dah siap sedia.

Cara-cara

  1. mentega, minyak dan gula dibancuh dengan air suam
  2. tepung di gaul dengan yis
  3. Kemudian campur semua bahan dan uli hingga licin dan kental
  4. perap selama 1jam dalam beg plastik yang tertutup atau bekas yang tertutup
  5. Uli semula dan buat bulat2 dalam 18 biji
  6. Canai nipis lebih kurang 0.4 cm
  7. panaskan minyak dan goreng sebiji2, tunggu hingga roti kembung dulu baru terbalikkan.
  8. Sedap dimakan bersama kari ayam dan daging

Roti Arab

 Assalamualaikum dan salam satu Malaysia.....


Pilihan resepi hari ini adalah Roti Arab.Saya suka masak kalau anak2 saya juga suka apa yang saya masak,so sebelum nak buat apa2@masak kenalah tanya diorang dulu........tapi kalau roti,pau,donat ke....diorg makanlah tapi kalau kuih yang lembik2 tu memang tak lakulah.....hari nie nak cuba buat roti arab.Tak sabar rasanya nak makan....

Bila siap je goreng,terus ambik satu nak cuba rasa..amboi sedapnya....lembut.Tq pd owner resepi ini yea.Izinkan saya c&p kat sini....

Sumber:sofinar@myresepi


BAHAN2:
2 sb Mentega -saya guna buttercup
2 sb Minyak Masak
2 sb Gula
300ml Air Suam
6g Yis Segera
500g Tpg Gandum

CARA2: 
1. Mentega, minyak dan gula dibancuh dengan air suam.
2. Tepung di gaul dengan yis.
3. Kemudian campur semua bahan dan uli hingga licin dan kental.
4. Perap selama 1jam dalam bekas yang tertutup.
5. Uli semula dan buat bulat-bulatkan dalam 18 biji.
Canai nipis lebih kurang 0.4 cm.
5. Panaskan minyak dan goreng sebiji2, tunggu hingga roti kembung dulu baru terbalikkan.
6. Sedap dimakan bersama kari ayam/daging/sayur.

sedap bila dimakan,tapi tak boleh buat selalu....

Saturday, 14 January 2012

Selamat Hari Lahir .....ASMA....^ _ ^......

Assalamualaikum dan selamat petang...
Asma bersama mama dan fifi....
ASMA,MAMA,WAWA.FIFI,HANA DAN YAYA.
Tanggal 14 Januari 2000,hari Jumaat pukul 10.08am lahirlah puteri sulungku dan suami.Dan hari ini adalah hari ulangtahun kelahirannya dan yang  kami beri nama ASMA' BT HANAFIAH .ASMA' berkongsi tahun kelahiran dengan adiknya AZWA.Bezanya ASMA' keluar awal tahun manakala AZWA keluar hujung tahun(Ulangtahun kelahiran AZWA pada 22 November 2000) .Tempoh 12 tahun sudah berlalu begitu pantas tanpa disedari.ASMA' dan AZWA akan melangkah ke tahun persekolahan  2012 yang penuh dengan debaran.....tahun peperiksaan yang penting selama dia bersekolah rendah.


      Ayah membelikan sebiji kek,meskipun Asma kurang menggemarinya...tetapi tetap juga menjamahnya walaupun sedikit........


sebiji kek berharga RM 28.00.Kek ini dilayer dengan aiskrim coklat ......


SELAMAT HARI LAHIR....
ASMA' BT HANAFIAH
KE 12 TAHUN.
MAMA doakan ........ASMA'.......
Semoga dipanjangkan umur,diberikan kesihatan yang baik,dilindungi olehNya,menjadi anak yang solehah dan berjaya di dunia dan akhirat.INSYAALLAH....AMIN.
..Sayang dari mama..
.................^ _ ^..................

myda_ahmad
..........................................

Tempe Goreng Berempah

Assalamualaikum.....
Salam petang sabtu semua.....diharapkan semoga sihat2 selalu....
N3 hari nie adalah menu tempe.Tempe adalah salah satu makanan favourite saya dan keluarga belah mak saya..Tempe merupakan makanan yang dihasilkan daripada kacang soya dan ragi.Tengok gaya cara pembuatannya nampak senang tetapi banyak juga pantang larangnya.....nanti takut tak menjadi pulak...betul ke?.....dengar2 org cakap je.....tak tahu lah betul ke tak?....sebab tak pernah buat sendiri.



Tempe juga boleh dimasak dengan pelbagai cara dan citarasa.Biasanya tempe boleh didapati dalam masakan lodeh ,tempe goreng jawa dan tempe juga boleh dibuat kuih hari raya.Raya thn lepas,mak jadikan tempe ini sebagai kuih....tempe dipotong2 nipis dan digoreng garing,kemudian disira dengan sambal hingga kering.


Tempe Goreng Berempah ini sedap ,kalau dicicah dengan sambal kicap.


Tempe Goreng Berempah

Bahan-bahannya:
  • Tempe-dipotong 4 ,dihiris nipis
  • 1/2 sb ketumbar
  • 1/2 sb jintan manis
  • 3 ulas bawang putih
  • 2sb tepung beras
  • 2sb tepung  goreng serbaguna
  • sedikit garam
  • sedikit air


Cara-caranya:
  1. Tempe dipotong2 dan hiris nipis.
  2. Tumbuk ketumbar,jintan manis dan bawang putih.
  3. Campurkan tepung beras dan tepung serbaguna,masukkan bahan yg ditumbuk dan sedikit air serta garam.Kacau sebati supaya tak berketul2.
  4. Celupkan tempe kedalam bacuhan tepung dan goreng hingga garing.


Untuk sambal kicap
  • 10@15 biji cili(ikut masing2 kalau nak pedas letak banyak sikit)
  • 2 ulas bawang putih
  • 1/2 cawan kicap manis
  • sedikit jus limau

*tumbuk cili dan bawang putih@blender,masukkan kicap manis dan jus limau.



Inilah dia tepung goreng serbaguna yang saya gunakan.


myda_ahmad

****************************





Thursday, 12 January 2012

Donat Ball

  1. Assalamualaikum dan Selamat petang semua.....
    Semenjak 2 @3 hari nie,bila tiba petang je mesti hujan....bila cuaca sejuk ,mulalah perut asyik lapar aje.....mata?.....amat2lah mengantuk sangat,maklumlah asyik keje malam je.... dah jadi macam burung hantu pulak malam berjaga.Nasib baiklah time  keje tu patient kurang,bolehlah tidur sekejap2 dalam 3@4 jam sehari....orang lain ,waktu malam tidur lena sampai dibuai mimpi...saya???.....nak buat macam mana...dah tanggungjawab keje kat klinik nie kan.......kenalah tunaikan dengan ikhlas....
    Balik keje  pun tak boleh nak tidur sangat kerana kat rumah pun banyak jugak tugas yang menanti,mengasuh anak,mengemas rumah ,memasak dan banyak lagilah.....tugas surirumah nie memanggggg tak pernah habiskan,sentiasa je ada......
    Bila anak2 dh besar sikit nie,macam2 yang nak dimakannya.....mama pun kenalah selalu rajin mencari resepi2 dan membuatnya.....



    Sebenarnya teringin nak makan dan dah lama tak buat donat nie.....memula terjumpa kat blog yatiememories.Nampak macam sedap je......so,sejak dari itu simpan niat nak buat donat ball....dan sekarang telah tiba masanya untuk projek pembuatannya...hehehe....


    Sumber:yatiememories.blogspot.com@Sinar Kehidupanku

    Bahan-bahan:
    • 2 cawan tepung gandum atau tepung high protein
    • 2  1/2 sudu besar gula -saya letak 2sb je
    • 1 sudu besar susu tepung -saya tak letak coz tak ada,cuma gantikan 1sb susu pekat manis
    • 1/2 sudu besar yis mauripan + 1/4 cawan air suam (direndam hingga berbuih)
    • 1 sudu kecil ovallette
    • 1/2 sudu kecil garam
    • 1 biji telur
    • 1 sudu besar marjerin
    • 1/3 cawan air / susu segar (-/+)
    • gula saduran
    • **(jika menggunakan susu segar, tidak perlu letak susu tepung)

    Cara-cara :
    1. Kisar semua bahan (kecuali tepung, ovallette, yis dan gula saduran) hingga sebati.
    2. Di dalam bekas yang agak besar, ayakkan tepung dan buatkan lubang di tengah-tengahnya. Tuangkan bahan-bahan yang sudah dikisar tadi, yis dan ovallete. Uli hingga menjadi doh. Jika adunan terlebih lembik, bolehlah ditambahkan sedikit tepung.
    3. Bahagikan doh kepada 20-22 bahagian dan bentukkan seperti bebola. Gunakan sedikit tepung untuk membentuknya (sekiranya doh melekat di tangan). Susunkan di atas dulang yang disapu dengan sedikit minyak atau ditaburkan tepung. Rehatkan sebentar selama 10 minit atau ikut suka.
    4. Sediakan minyak untuk menggoreng. Apabila sudah cukup panas, gorenglah donut tadi hingga keperangan. Toskan.
    5. Sadurkan dengan gula icing/gula halus atau hiaskan dengan topping kesukaan anda.
    ***************************************
    myda_ahmad

    **************