Semanis Epal Hijau

Semanis Epal Hijau

Wednesday, 22 June 2011

Susu Ibu Susu Terbaik




Susu ialah satu-satunya makanan utama untuk bayi dalam bulan-bulan pertamanya.Susu ibu atau susu badan adalah susu terbaik bagi bayi anda.Ia mengandungi semua zat makanan yang diperlukan oleh bayi anda yang tepat imbangannya dan tepat suhunya.Ia mudah hadam dan mudah serap.Susu badan mengandungi antibodi yang melindungi bayi anda daripada jangkitan.Ia dapat menjimatkan waktu dan wang dan tidak menyusahkan.Anda tidak memerlukan botol,kecuali susu badan anda perlu diserah.manfaat yang paling baik menyusukan susu ibu ialah ia melahirkan perasaan kasih sayang yang mendalam dan mengeratkan perhubungan antara anda dan bayi anda.
Cara yang paling baik menyusukan badan
'Bertenang' ialah kunci kejayaan menyusukan bayi anda.Bekalan susu anda akan menjadi kurang sekiranya anda dalam keadaan tegang dan penat.Cucilah kedua-dua belah tangan anda dengan air dan sabun sebelum anda menyusukan.Kemudian bersihkan puting susu dan areola (gelanggang hitam di sekeling puting susu anda) dengan kapas yang dicelup ke dalam air suam.Anda boleh menyusukan bayi anda dengan berbaring atau pun duduk,asalkan anda selesa.Coli hamil sangat berguna,kerana bayi anda dapat menyunyut satu buah dada anda tanpa membuka yang sebelahnya lagi.Pakaian-pakaian yang berbutang di hadapan adalah praktis dan menyenangkan.Gendong bayi anda dan dekatkan dengan buah dada anda.Bayi anda mempunyai gerak naluri semulajadi untuk mencari-cari puting anda.Suatu sentuhan yang lembut pada pipinya akan membuat kepalanya berpaling mencari puting anda.Sebaik saja puting berada dalam mulutnya,pastikan seluruh puting dan areola berada di dalam mulutnya.Bayi anda mengulit areola dengan gusinya untuk memaksa agar susu keluar.Menyunyut puting susu saja tidak mencukupi.Sekiranya ia berbuat begitu,masukkan jari anda ke sudut mulutnya utk memutuskan nyunyutan,kemudian mulakan lg.Berilah bayi anda menyusu bertukar ganti pada setiap buah dada selama 5 hingga 10 minit.Mulakan penyusuan yang berikutnya dgn  buah dada yang telah di hisapnya kali terakhir,jadi kedua-dua buah dada mendapat perangsang yang seimbang.Gerak nyunyutan bayi merangsang buah dada anda utk mengeluarkan susu  sebagai gerak balas.Sekirannya rangsangan itu membuat susu meleleh keluar daripada buah dada yang satu lagi,tutuplah putinglah susu dgn pad dada.

ANGIN
Ketika menyusu bayi-bayi kecil cenderung menelan angin.Ini mungkin membuat mereka berasa kenyang dan tidak selesa.Untuk membantu mereka mengeluarkan angin,cubalah satu drp 3 kedudukan bersendawa dibawh ini.bayi anda mungkin memuntahkan sedikit susu apabila ia bersendawa,jadi sediakan tuala atau kain lampin yang bersih untuk melindungi pakaian anda.

KEDUDUKAN BERSENDAWA
1.Angkatlah bayi anda dan panggul di bahu anda.Usaplah dibelakangnya perlahan-lahan.Ini adalah kedudukan yang baik sekali kerana badan bayi anda diregang tegak dan lurus.

2."Dudukkan"bayi anda menegak dan sokong kepalanya yang terkulai dari bawah dagunya. Usap belakangnya dengan tapak tangan anda dgn gerakkan mengahala ke atas utk membantunya mengeluarkan angin yg ditelan.

3.Telungkupkan bayi anda di pangkuan anda dgn muka menghadap ke bawah.Usaplah belakangnya perlahan-lahan.Ini juga boleh membantu mengeluarkan angin.

MEMUNTAHKAN SUSU
Sekiranya terdapat angin di bawah susu di dlm perut bayi ,keadaan ini mungkin mengeluarkan sedikit susu apabila bayi anda bersendawa.Mungkin juga bayi muntah jika ia terlampau kenyang menyusu.Mintalah nasihat doktor sekirannya bayi anda kelihatan tidak sihat atau muntah terus-menerus.

KEKERAPAN MENYUSU
Bayi anda mungkin meminta susu setiap 2 - 3 jam dalam masa beberapa minggu pertama.Sedikit demi sedikit selang waktu ini akan mengikat kepada setiap 3 -4 jam ,iaitu 4-6 penyusuan dalam masa 24 jam.Bayi anda akan biasa dengan rutin tersebut setelah beberapa minggu.

MENJAGA BUAH DADA ANDA
Bersihkan buah dada anda dan areola anda dengan air bersih dan keringkan dengan tuala yang bersih setiap
kali selepas menyusukan.Andainya puting susu anda kering, sapukan sedikit krim lanolin agar ia sentiasa lembutdan dapat mencegah daripada retak.hindari daripada mennggunakan krim yang keras yang berasaskan petroleum  atau krim yg mengandungi alkohol  kerana ia menghilangkan pelincir semula jadi daripada puting buah dada.




Saturday, 18 June 2011

Memastikan Agar Anda Dan Bayi Anda Betul-betul Sihat

Adalah penting agar anda selalu sihat dalam sepanjang kehamilan kerana kesihatan bayi dan diri anda mempunyai hubungan yang sangat erat sekali.Anda mungkin berasa sihat disepanjang masa hamil dan dapat melakukan hampir semua kerja yang biasa anda lakukan.Bagaimanapun tubuh anda akan berasa lebih lelah.Amatlah penting bagi anda menjaga diri anda dengan sempurna .Tetapi jangan lupa,menjadi hamil adalah perkara biasa,oleh itu tidak perlu terlalu dilindungi.


Pemeriksaan Perubatan
Anda perlu menjalani pemeriksaan perubatan secara tetap untuk mengesan sebarang masalah yang mungkin timbul .Pemeriksaan ini juga memastikan bahawa bayi anda membesar dan berkembang secara normal.


Ubat
Anda jangan sekali-kali mengubati diri anda sendiri.Banyak ubat yang boleh masuk melalui uri dan sebahagiannya boleh mendatangkan mudarat kepada bayi anda yang belum lahir.Sekalipun ubat-ubat iti anda beli dari kedai ubat ,namun ia mungkin boleh memudaratkan.


Merokok
Merokok akan mengurnagkan bekalan oksigen kepada bayi anda dan melambatkan perkembangan dan pertumbuhan bayi anda yang belum lahir.Bayi-bayi yang ibu mereka merokok cenderung menjadi kurus dan menghadapi masalah makanan.Mereka juga lebih banyak menghadapi risiko mendapat infeksi semasa bayi.Oleh itu hentikanlah merokok dengan segera bu!....


Alkohol
Alkohol menyilangi uri dan boleh membahayakan bayi anda.Anda boleh mengambil hanya sedikit sahaja.Yang sebaiknya,hindarkanlah sama sekali terutamanya peringkat awal kehamilan.Alkohol boleh menyebabkan "foetal alcohol syndrome" yang berkaitan dengan kecacatan mental.


Kebersihan
Kebersihan menambahkan perasaan anda berasa lebih sihat.Mandilah dengan tetap,teruyamanya apabila anda terasa panas dan banyak berpeluh.jagalah rambut anda supaya bersih dan rapi.


Pakaian
Pakailah pakaian yang selesa dan rapi semasa hamil.
Baju seharusnya berpotongan longar dan berangin untuk mengelakkan rasa panas dan berpeluh.Kain yang ideal ialah kain benang kapas yang dapat menyerap peluh dan dingin.Pakaian bersalin dari pada kain kapas atau kemeja dan seluar adalah pilihan yang terbaik untuk memberikan keselesaan.Pakailah coli bersalin sepanjang masa kerana coli tersebut membantu buah dada anda mendapat sokongan yang mantap.Jangan memakai tali pinggang mencerut pada pinggang anda kerana boleh mengakibatkan aliran darah terhenti.


Sepatu hendaklah yang selesa,dingin dan rendah.Sepatu bertumit tinggi tidak selamat.Tumit yang leper sama sekali tidak dapat memberikan keselesaan dan sokongan pada kaki dan buku lali yang kepenatan.Anda disyorkan memakai sepatu yang bertumit 3cm.


Kulit
Oleh sebab berlaku perubahan pada hormon,ramai ibu yang mendapat warna kulit mereka  telah menjadi bertambah baik.


Istirahat dan Tidur
Istirahat yang secukupnya ialah satu cara yang baik sekali untuk mengatasi masalah kepenatan.Anda harus tidur tidak kurang daripada 8 jam sehari.Tidur sebentar pada tengahari akan menolong anda terutamanya dalam masa  3 bulan terakhir kehamilan semasa anda berasa cepat lelah.Topanglah kaki anda pada bila-bila masa terluang untuk megelakkan anda mengalami bengkak pembuluh darah .lakukan senaman yang santai saja,elakkan yang melelahkan.




Petikan ini diambil daripada Buku Bayi Yang Sihat(Permulaan yang menakjubkan)

Pemakanan Yang Sihat Untuk Anda 'Berdua'

Makanan yang anda makan semasa hamil membekalkan keperluan bayi anda dan juga diri anda.Oleh itu,pemakanan yang baik adalah penting untuk perkembangan dan pertumbuhan bayi yang sihat dan untuk menjaga kesihatan diri anda sendiri.'Cara makan yang baik'bukanlah bererti 'lebih banyak anda makan lebih baik'.Yang lebih penting ialah mutu makanan yang anda pilih tetapi bukan banyaknya makanan yang anda makan.
Tenaga tambahan yang anda perlukan setiap hari adalah kira-kira 10-15% saja daripada pengambilan tenaga biasa anda.Ini dapat diatasi dengan meminum  2 cawan susu setiap hari.Dalam masa hamil.anda perlu memberikan lebih perhatian terhadap pengambilan zat makanan yang berikut.


PROTEIN
Protein adalah penting untuk membina tisu-tisu .Pertumbuhan bayi,uri,rahim,,tisu buah dada dan bekalan darah bergantung pada bekalan protein yang cukup dan memadai.Sumber protein yang utama ialah susu,daging,ikan,telur dan kekacang.


KALSIUM
Bayi anda memerlukan kalsium untuk pertumbuhan gigi dan tulang.Anda dan bayi anda juga memerlukan mineral untuk membentukan gigi dan tulang,pengumpalan darah yng normal serta fungsi otot-otot dan saraf.Susu dan makanan tenusu adalah sumber diet yang terbaik bagi kalsium kerana sebab-sebab yang berikut:
*susu adalah kaya dengan kalsium .
*paras karbohidrat susunya seperti laktosa,dan vitamin D yang tinggi menambahkan penyerapan kalsium di dalam tubuh.
Sekiranya penambahan kalsium yang diperlukan tidak dipenuhi dengan pengambilan makanan anda setiap hari,maka untuk memenuhi keperluan bayi anda,kalsium akan diambil dari tulang anda.Selepas kehamilan anda,jika kalsium dalam diet anda terus-menerus tidak mencukupi,besar kemungkinan anda akan mendapat osteoporosis(tulang rapuh)pada masa tua nanti.Ikan yang tulangnya boleh dimakan ,sayur-sayuran hijau dan hasil keluaran kacang soya juga sumber yang baik untuk kalsium.


ZAT BESI
Zat besi adalah penting untuk menghasilkan darah.Ia merupakan bahagian terpenting dalam heomoglobin yang membawa oksigen disekeliling tubuh.Bekalan darah anda bertambah dalam masa hamil,membuatnya memerlukan zat besi.Bayi anda juga memerlukan zat besi demi pertumbuhannya yang normal.Sekiranya diet anda kekurangan zat besi,anda boleh mengalami kekurangan darah.Hati,daging,ginjal,ayam dan ikan ialah sumber zat besi yang terbaik.Sayur-sayuran berdaun hijau,bijirin sempurna,kekacang dan kismis mengandungi zat besi yang sederhana.


ASID FOLIK
Asid folik sejenis vitamin B,adalah amat diperlukan untuk pembentukan sel-sel darah merah.Ia kini sangat istimewa pentingnya kerana anda memerlukan sel-sel darah merah tambahan.Bayi anda memerlukannya untuk pertumbuhan sel-sel.Kekurangan asid folik akan memyebabkan anaemia atau kekurangan darah.Asid folik terdapat dalam hati,ginjal.sayur-sayuran berdaun hijau,kekeras,bijirin sempurna.oren dan pati ragi.


VITAMIN C
Vitamin C menggalakkan penyerapan zat besi.Buah-buahan segar(terutamanya buah-buahan jenis limau dan jambu batu)dan sayur-sayuran yang dimakan pada setiap masa makan akan menambahkan kandungan zat besi dalam tubuh anda.


Panduan untuk makan ynag sihat semasa hamil:
*Pilih makanan yang terdiri daripada 5 kumpulan makanan yang tersebut dalam jumlah yang mencukupi untuk memastikan diet yang seimbang.
*Makan 3 kali sehari seperti biasa dan 2 hingga3 kali snek ringan.
*Sertakan buah-buahan ,sayur-sayuran,bijirin sempurna dan kekacang dalam jumlah yang cukup banyak untuk menambahkan pengambilan makanan berserat anda.
*Minumlah sebanyak-banyaknya air dan cecair seperti susu dan jus buah-buahan segar.
*Selalulah makan makanan yang segar dan berkhasiat.Makanan yang telah diproses mangandungi natrium yang tinggi
*Kurangkan pengambilan kafein dengan mengurangi minum kopi,teh,coklat dan kola.Hadkan meminum 1 hingga 2 cawan kopi@teh sehari dan gunakan kopi @teh yang cair.
*Hindarilah pengambilan alkohol.


Anda haruslah mengelakkan diri daripada menambahkan berat badan yang berlebihan.Kerana berat badan yang berlebihan ini sukar dikurangkan setelah bayi anda dilahirkan.
*anda tidak seharusnya menggandakan apa pun jua yang anda makan .
*Anda tidak semestinya terlalu banyak makan  makanan yang berikut :
Makanan bergoreng
Snek berlemak seperti emping  kentang dan coklat.
Kek yang kaya dengan krim dan pastri.
Minuman dan makanan yang banyak gula.


















 





Apabila Anda Hamil

Tanda-tanda dan gejala awal ialah:
*Tidak datang bulan(haid)
*Buah dada anda menjadi berisi dan puting terasa sensitif
*Anda mungkin berasa loyadan muntah-muntah
*Anda mungkin berasa letih,lesu dan suka tidur
*Anda mungkin lebih kerap membuang air kecil kerana rahim yang mengembang dan menekan pundi-pndi kencing


Pemeriksaan doktor
Satu ujian air kencing untuk hormon-hormon yang berlaku dalam masa hamil saja yang boleh mempastikan kehamilan anda .Ujian ini dianjurkan dilakukan hanya 2 minggu selepas anda tidak datang bulan.Doktor anda akan memeriksa perubahan buah dada dan juga rahim anda.
   






Sikap anda
Sebaik saja doktor mengesahkan bahawa anda hamil,anda pasti berasa riang dan gembira.Disamping itu anda juga mungkin berasa cemas mengahdapi masa kehamilan,masa bersalin dan masa menjaga bayi anda.Terutama sekali sekiranya kehamilan ini ialah kehamilan yang pertama bagi anda.Janganlah bimbang.Ingatlah selalu bahawa kehamilan ialah suatu pengalaman istimewa yang menguntungkan.Bayangkan tidak lama lagi anda akan mempunyai 'anda' kecil yang akan menganggotai keluarga anda.


Tarikh bersalin yang dijangkakan
Suatu cara yang mudah adalah dengan merujuk kepada Jadual Obstetrik.Tarikh ini adalah 280 hari daripada hari pertama haid anda yang terakhir.


Tambahan Berat Badan Semasa Hamil
Tambahan berat badan bagi setiap ibu yang hamil adalah berbeza-beza.Jumlah tambahan berat badan yang ideal ialah antara 10-12.5kg.Berat badan anda mungkin bertambah banyak atau sedikit.Berat badan anda mungkin tidak banyak bertambah dalam masa 3 bulan pertama.Berat badan anda akan bertambah dengan pesatnya dalam masa 3 bulan yang kedua.Kenaikan berat badan antara 7 hingga 9 kg tidaklah memeranjatkan dalam masa ini.Pertambahan berat badan mulai berkurangan kepada kira-kira 1kg sebulan dalam masa tiga bulan terakhir.





Dipetik dari  Healthy Baby Book.

Thursday, 16 June 2011

Rutin Harianku

Assalamualaikum....
Ku adalah seorang ibu kepada 6 orang cahaya mataku.Time kerjaku shif malam membolehkan ku melayari internet sepanjang masa..itupun kalau anak-anaku sudah tidur....banyak masaku terluang di siang hari.Shif kerjaku dari pukul 11malam hingga 7 pg.Memang ku ambil shif mlm je...siang ku menjaga&mengasuh anak-anakku.Bukan aku tak mahu menghantar anakku ke rumah pengasuh...tp nielah peluang @masaku untuk menjaga sendiri sungguhpun aku bekerja...Lgpun anakku yg ke 6 nie,dia tak mahu renggang dgnku....hanya nk mengemping...hilang je dr pandangan dia..mulalah menangis....


Inilah dia Nur Ain Safira

*******************************************
myda_ahmad

******************




Buah-buah yang aku suka makan

Assalamualaikum.....
Just nak share buah yang aku suka makan.Kalau nak sihat kenalah banyakkan makan buah-buahan dan sayur-sayuran serta jaga kesihatan diri dari segi penampilan,makanan,pakaian dan penuhi kehidupan seharian dengan aktiviti2 seperti beriadah,bersenam dsb.......
Dan di bawah ini antara buah yang aku suka makan,sebenarnya banyak lagi tu,nilah yg dapat senaraipendekkan.......aku saja ambil dari google imej untuk mewarnai laman blogspotku.....


Gambar:dari Google
Pisang ...bukan setakat aku je yang suka...anak2 pun ikut sekali suka makan.....melawaskan pembuangan air besar tapi kalau dh banyak sgt mkn pun boleh jadi sembelit
Raja segala buah.Dulu2 suka makan,masa kat kampung kalau tiba musimnya dan kalau teringin nak makan mak akan beli sebakul...bukan bakul kecil tau!.....
Strawbery....Wow! memang unik buahnya,rasanya manis2 masam....anak2 tak suka sangat.Kalau gi Cameron Highlands,rasa tangan nie gatal nak petik je buahnya walaupun ada papan tanda dilarang memetik......
Mempelam...suka sgt!lagi2 kalau tengah mengidam .......rasa masamnya tu boleh mengurangkan rasa loya  .......  
Buah Manggis buah yang saya suka makan jugak.Rasanya manis tetapi berair sedikit.
Buah anggur pun salah satu  buah pilihan saya.Anak2 pun turut menyukai.

Jambu Epal.Banyak didapati di Cameron Highlands .Tak sah kalau singgah ke Cameron Highlands tanpa membelinya sebagai buah tangan.  
Saya suka makan rambutan.
Buah Mata Kucing
Limau Madu
Jambu batu
Epal hijau.Kalau nak awet muda,kurang kedutan,nak slim pun boleh makan .
Limau barli.
Buah laici.Selalu makan yang kat dalam tin tu je.....
Epal merah

Strawbery kaya dengan antioksidan.

Buah strawbery bukan saja memiliki warna dan bentuk yg cantik malah rasanya pun juga sedap..sedikit masam...Pokok dan buahnya senang di dapati di Cameron Highlands....malah di pasaraya pun ada juga...Bila tiba saja cuti sekolah ,kami anak-beranak suka pergi ke Cameron Highlands untuk melihat sendiri pokok buah strawbery dan merasa untuk memetik buah strawbery...


Strawbery kaya dengan antioksidan,tapi apakah yang dimaksudkan dengan ANTIOKSIDAN?
Nak tau lebih lanjut klik SINI..........
Strawberi juga tidak terkecuali daripada hakikat itu.Selain antioksidan,terdapat juga zat lain yang terkandung dalam buah strawberi yang dikatakan mampu mencegah banyak penyakit.


Sumber Berita : Utusan Malaysia, 2005-06-16



Lindungi mata
Banyak kebaikan yang diperolehi daripada buah strawberi.Antioksidan yang terdapat dalam buah strawberi seperti vitamin C,flanovoids,fitokimia fenolik dan asid elagik dikatakan mampu mencegah masalah mata.
Sebab utama kebanyakan masalah mata adalah radikal bebas dan kemerosotan zat tertentu.Dengan pertambahan usia dan kekurangan zat perlindungan,oksigen berbahaya radikal bebas memberi masalah pada mata seperti mengeringkannya,saraf optik yang mengalami kemerosotan sekaligus menyebabkannya ia lebih terdedah kepada jangkitan.Dikatakan dengan memakan buah strawberi ,antioksidan yang diperlukan untuk melindungi mata mampu diperoleh dengan mudah.

Buah strawberi juga dikatakan mengandungi kalium yang amat baik untuk mereka yang mengalami masalah sendi seperti arthritis dan gout.Kemerosotan otot dan tisu mengeringkan cecair yang membantu pergerakan sendi.

Pengumpulan bahan toksin dan asid dalam tubuh pula memberi kesan buruk radikal bebas yang hadir dalam tubuh.Ini adalah penyebab utama arthritis.Kandungan antioksidan dan pembuang toksid di dalam strawberi mampu membuang unsur bahaya ini daripada tubuh dengan serta-merta.

Rendahkan Tekanan Darah
Vitamin C,folat,anthocyanin,quercetin dan kaempferol yang terdapat di dalam buah strawberi dikatakan amat baik kerana mampu menentang kanser dan tumor.Dikatakan juga bahawa pengambilan strawberi setiap hari mampu menumpaskan pertumbuhan sel-sel kanser.

Selain itu,vitamin C dan fitokimia dalam strawberi meneutralkan kesan oksidan  pada penuaan otak dan sistem saraf akibat radikal bebas.Iodin yang banyak dalam strawberi juga amat baik untuk fungsi sempurna otak dan sistem saraf.Kandungan kalium dan magnesium yang tinggi dalam strawberi juga amat baik untuk merendahkan tekanan darah yang disebabkan oleh sodium atau garam.

Buah strawberi juga mengandungi serta yang tinggi,tidak ada lemak dan tinggi antioksidan membuatkan ia amat baik untuk dimakan terutamanya untuk mengurangkan kolestrol .Malah vitamin B yang terdapat dalam strawberi juga dikatakan mampu menguatkan otot kardiak dan membantu menbuatkan jantung berfungsi lebih baik.



Ehsan dari Google
Selain buah,daun strawberi juga mempunyai khasiat yang tersendiri .Air rebusan daunnya dikatakan boleh digunakan untuk mencuci dan mengubati kudis dan luka.Daun yang telah direbus itu boleh ditampal ke bahagian-bahagian yang luka atau berkudis bagi meredakan kesakitan.


Air rebusan daun strawberi juga dikatakan berkesan untuk menjaga kesihatan mulut.Anda boleh menggunakan air rebusan  ini sebagai air kumur.Cara ini mamp menguatkan gusi dan gigi serta mengubati ulser dalam mulut.


Memang tidak dinafikan buah strawberi amat sedap dimakan.Namun begitu buah ini juga dikatakan boleh menyebabkan reaksi alahan serius terhadap individu tertentu.ANtara gejala-gejala biasa berlaku alahan stawberi termasuklah pembengkakan dan kemerahan pada mulut,bibir dan lidah,ekzema,ruam hives,ruam kulit,sakit kepala,hidung berair,mata gatal,gangguan gastrousus,kemurungan, hiperaktif dan insomnia.


Sumber:Majalah Mingguan Wanita April 2011.Susunan :Julie Roshana Akma Shafee.



Wednesday, 15 June 2011

Insyaallah Versi Melayu-Maher Zain

Andainya kau rasa tak berupaya
Hidup sendirian tiada pembela
Segalanya suram bagai malam yang kelam
Tiada bantuan tiada bantuan
Janganlah berputus asa
Kerana Allah bersamamu
InsyaAllah (3Kali)
Ada Jalannya
InsyaAllah (3Kali)
Ada Jalannya
Andainya kisahmu berulang lagi
Bagai tiada ruang untuk kembali
Dikau keliru atas kesilapan lalu
Membelenggu hati dan fikiran mu
Janganlah berputus asa
Kerana Allah bersamamu
InsyaAllah (3kali)
Ada jalannya
InsyaAllah (3Kali)
Ada jalannya
Kembalilah kepada yang Esa
Yakin padaNya
Panjatkanlah doa
oooo.. Ya Allah
Hindarilah daku dari tersasar
Tunjukan daku
jalan yang benar..(3kali)


Nikmat Menjadi Seorang Ibu

Nikmat Menjadi Seorang Ibu

Kelembutan Allah betapapun lama masanya terasa bagaikan kedipan mata bila mata memejam.
Wahai saudariku, sesungguhnya beserta kesulitan ada kemudahan dan sesudah tangisan ada senyuman. Sesungguhnya sesudah malam ada siang; mendung kesusahan akan segera lenyap; malam kesusahan akan menjadi terang; semua bencana pasti akan lenyap; dan segala kesulitan pasti akan berakhir dengan izin Allah.
Ketahuilah bahwa sesungguhnya anda akan memperoleh pahala. Jika anda seorang ibu, sesungguhnya anak-anak anda kelak akan menjadi orang-orang yang memperkuat islam, menolong dan membelanya, bila anda mendidik mereka dengan baik. Kelak mereka akan mendoakan anda dalam shalatnya di penghujung malam hari. Sesungguhnya merupakan suatu nikmat yang besar bila anda menjadi ibu yang pengasih lagi penyayang dan cukuplah menjadi kehormatan dan kebanggaan bagi anda bahwa Ibunda Rasulullah saw, Aminag binti wahb, adalah seorang ibu yang melahirkan seorang pemimpin besar untuk umat manusia.
Sesungguhnya anda mempunyai kemampuan untuk menjadi seorang wanita yang mengajak semua putri bangsa anda untuk kembali kepada manhaj Allah dengan tutur kata yang lembut, nasehat yang baik, cara yang bijak, dan bantahan yang lebih baik, dan pelajaran yang mulia lagi berguna. Sesungguhnya seorang wanita dapat berbuat melalui sepak terjangnya dan pengetahuannya yang baik, yang tidak dapat dilakukan melalui berbagai khutbah, ceramah dan pelajaran. Berapa banyak wanita yang tinggal di salah satu daerah pedalaman mampu menjadi contoh yang baik dalam keteguhan berpegang pada agama, rasa malu, hijab, akhlak yang baik, belas kasihan kepada tetangga dan taat kepada suami. Akhirnya, sepak terjangnya yang harum menjadi bahan ceramah dan pelajaran yang dikemukakan di berbagai majelis pertemuan dan menjadi teladan yang baik bagi putri-putri bangsa.

WAKTU-WAKTU YANG BAIK UNTUK BERDOA

1.pada malam Lailatul Qadar
2.pada hari Arafah
3.pada bulan Ramadhan
4.pada malam Jumaat
5.pada hari Jumaat
6.antara dua Khutbah pada waktu hendak sembahyang Jumaat
7.sepertiga malam yg terakhir pada waktu sahur
8.pada saat berbuka puasa bulan Ramadhan
9.antara Azan dan Iqamah
10.ketika orang mengucapkan Iqamah
11.ketika berbaris menuju medan perang
12.akhir setiap solat fardhu
13.pada waktu sedang sujud
14.selepas sembahyang hajat
15.selepas tahajjud pada sepertiga malam

Mutiara Kata

biar orang hina diri kita tapi jangan kita hina diri sendiri, biar orang lukakan hati kita, jangan kita sesekali melukai diri sendiri, kita berhak atas diri kita sesungguhnya air mata itu adalah penyampai perasaan dan luahan jiwa.


****************************

Tip tambah susu

Tiada cara yang betul atau salah dalam usaha menambah pengeluaran susu ibu kerana sesetengah kaedah berjaya bagi ibu A mungkin tidak berkesan pada ibu B. Oleh itu, sekiranya salah satu kaedah tidak berjaya, cuba kaedah yang lain pula. Jangan berputus asa dan sentiasa dapatkan sokongan dari orang-orang yang rapat dan mempunyai pengetahuan mengenai penyusuan 

(1) Tambah masa dan kekerapan - Ini adalah asas dalam penyusuan susu ibu kerana secara asasnya pengeluaran susu ibu adalah mengikut konsep supply & demand. Lebih kerap menyusukan, lebih banyak yang dihasilkan. Cuba pam setiap kali selepas menyusukan bayi. Hormon prolaktin banyak dihasilkan pada waktu pagi, oleh itu luangkan sedikit masa untuk mengepam sebaik bangun dari tidur. Luangkan masa untuk menyusukan bayi sekerap yang mungkin ketika bersama mereka. Keberkesanan biasanya boleh dilihat selepas sekurang-kurangnya tujuh hari. Ada juga yang lebih sehingga 2 minggu. 

Menurut pakar Laktasi Farah (Sarakids Owner), memerah pada masa yang tetap juga mempengaruhi pengeluaran. Walau pun ketika berada di tempat kerja, kita seringkali sibuk dan terleka dalam menyiapkan tugas yang diberikan, cuba sedaya upaya untuk menetapkan masa yg tetap untuk memerah setiap hari. Sediakan satu jadual memerah yang tetap dan tuliskan jumlah hasil yang diperolehi setiap kali. Oleh itu, anda akan dapat melihat sendiri perubahan pada hasil perahan setiap kali memerah.



(2) Minum air yang mencukupi - Air yang dimaksudkan adalah air kosong/masak semata-mata tidak termasuk teh,kopi,sirap dan air barli. Minimum 8 gelas (bagi seseorang seberat 25kg) lebih untuk yang lebih berat dari itu ;) 

(3) Pemakanan seimbang - Secara peribadinya saya mendapati saya menghasilkan lebih banyak susu ketika kenyang berbanding dalam keadaan lapar. Sekiranya ibu-ibu sedang dalam usaha menurunkan berat badan, makan pada jumlah yang sedikit tetapi kerap bagi mengelakkan rasa lapar. Ini kerana dalam keadaan yang lapar kita lebih cenderung makan berlebihan. Utamakan sarapan pagi kerana ia adalah permulaan hari anda.

(4) Pemakanan yang menggalakkan pengeluaran - Keberkesanan adalah bergantung kepada individu. Halba, Oats, alfalfa , air soya, sawi, lobak putih (resepi), longan kering, daun kucai, kurma, jantung pisang (resepi), betik muda dan sebagainya.

(5) Mengambil hormon/suppliment untuk menambah susu - Terdapat banyak suppliment yang dirumus bagi membantu ibu-ibu yang mengalami masalah pengeluaran susu. 

Bagaimana pun perlu diingat juga bahawa asas pengeluaran adalah supply & demand. Pengambilan suppliment/makanan penggalak susu hanya sebagai pemangkin bagi menggalakkan pengeluaran.

Rahsia Kasih Sayang Mengikut Bulan Lahirku....






myda_ahmad

***********************

stok susu masa dalam pantang hingga 7 bulan






Inilah dia stok susu untuk NUR AIN SAFIRA dalam pantang hingga 7 bulan...

Stok susu untuk NUR AIN SAFIRA

Sejak dalam pantang lagi aku dah mula memerah susu utuk bayiku...NUR AIN SAFIRA yg lahir tanggal 9/10/10...Sekarang Nur  Ain Safira dah masuk 8 bulan stok susu untuknya masih ada lg...tidak terputus bekalan...Aku amalkan makan bermcm2 pil contohnya pil ASI,maxolon,motilium,pil Remedi Homoepati untuk tambahkan susu badan selain minum air yg banyak.Alhamdullilah hingga sekarang susuku masih banyak lagi...Insyaallah....










Ditujukan buat diriku juga...Aku bangga menjadi salah seorang daripadanya.



myda_ahmad

************************